måndag 21 december 2009

Många med givmilda hjärtan

Vad härligt det är att få läsa och höra att många i vårt land ser det som självklart att stötta de som har det särskilt svårt och utsatt. Om jag förstått rätt kommer vi svenskar att ha stöttat flyktingar, barn, utrotningshotade djur och mycket mer för över 5 miljarer i år. Utöver detta stöttar vi som land goda gärningar runt om i världen. Självklart stöttar vi många och mycket även här hemma via skattsedeln. I stort är vi ett folk som bryr oss om andra och det är värmande och hoppingivande. Sedan många år har jag sett det som självklart att både ekonomiskt och med direkta insatser bidra till att stötta människor i nöd eller i stort behov av medmänsklighet. Framförallt har jag stöttat barn i tredje världen, människor som drabbats av krig eller annan förödelse och långtidsarbetslösa ungdomar. I tider av jul är det särskilt glädjande att vi fortsätter att bry oss om andra än bara oss själva, i en tid som kanske är mer självfokuserad än tidigare. Julen tycks reduceras allt mer till en ångestfylld stund där det är materialismen som skall härska över oss med stress på plånboken för att köpa allt dyrare presenter till nära och kära för att försäkra vår kärlekt och lojalitet. Jag tror många av oss skulle må bättre av att få mer kramar istället för en massa nya prylar hela tiden. Det kanske är hög tid att försöka satsa mer på att bjuda varandra på snälla ord, kramar och direkt stöd som gester av vår omtanke, kärlek och respekt? Jag tror att det är det. Inte minst för miljöns och de barn som inte har familj och släkt som kan konsumera en månadslön i julklappar. Jag vill i dessa juletider slå ett slag för känslopresenter och upplevelsepresenter! Pröva! Det är du och dina nära och kära värda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar