torsdag 10 december 2009

Obamas fredspris

Ur ett principiellt perspektiv tycker jag att den norska Nobelkommittén har gått snett med sina utmärkelser till pristagare. Jag tycker att alla fantastiska insatser som görs av mindre kända personer skall ges uppskattning för att just uppmuntra oss alla att bidra till en fredligare värld. Det finns en hel del människor runt om i världen som förtjänar denna fina utmärkelse. Inte minst företagare som genom sitt engagemang bidrar till att fler kan få det drägligare och därigenom minska slitningarna mellan de som har mycket och de som har lite. Trots min principiella invänding tycker jag att Obama är ett bra val. Jag har under många år rest runt om i världen både i arbete och privat. Under Bush jr var världen väldigt mycket osäkrare genom hans inkompetenta hantering av utrikesfrågor och inte minst pga hans arroganta ledarstil. Obama som person och Obamas sätt att kommunicera har gjort världen mycket positivare, säkrare och intelligentare. Det är en påtaglig skillnad i samtalsklimatet i världen och det är definitivt värt ett Nobelpris trots att han fått ta över två stora krig och trots att kändisvalet strider mot hur jag tycker att kommittén skall agera i sin urvalsprocess. Jag tycker att våra norksa bröder och systrar fallit i fällan att vilja sola sig i glansen av olika kändisar i stället för att lyfta fram särskilt inspirerande och kraftfulla individer i fredens tjänst. De svenska utmärkelserna ges till personer som gjort fantastiska insatser men de ges också till personer som av de allra flesta är helt okända. Priset är då inte bara ett prestigepris med stora pengar kopplat till sig utan det är även några veckors offentlig och global hyllning av männsiskor som aldrig annars får den typen av uppskattning. Det tycker jag att de förtjänar. De har större betydelse för mänsklighetens utveckling och välbefinnande än alla idrottsstjärnor och rockstjärnor i världen. Vissa av dessa rockstjärnor är definitivt fredspriskandidater. Jag lägger gärna min röst på Bono eller Sting ; ).

1 kommentar: