lördag 26 december 2009

Varme nar vi faller

Glom aldrig att vi alla nar som helst kan hamna snett i livet och da behover vi andras omtanke och givmildhet. Manga av oss ser oss inte som sarbara. Manga av oss kommer genom livet fa erfara att vi med jamna mellanrum blir sarbara. Ibland pga sjukdomar eller arbetsloshet. Ibland pa grund av olyckor. Ibland pga ett osunt levene som drivit oss till ett destruktivt liv som vi av egen kraft inte klarar av att ta oss ur. Sjalv har jag varit i en svar situation dar omgivningens stod var valdigt viktigt. Nagra manader efter att var son foddes fick min fru akut myelomisk leukemi. Fran toppen av varlden hamnade jag djupt. Fran stor lycka till enorm sorg och oro over en natt. An en gang vill jag tacka alla slaktingar, vanner, sjukvardspersonal och arbetsgivare som stallde upp och gjorde den utmanande tiden uthardlig. Utan dessa fantastiska personer vet jag inte hur djupt jag hade fallit. Utan dessa fantastiska personer vet jag att min hustru inte hade overlevt. Eftersom var och en av oss kan ga fran en tid av lycka till en tid av djup olycka pa bara nagra sekunder manar det till standig eftertanke och det manar definitivt till att vi standigt skall stotta varandra, sarskilt de som ar i mest behov av mest akut hjalp eller som alltid ar beroende av alla andras godtycke. For fem ar sedan fick manga privilligerade svenska familjer erfara hur livet kan forandras pa nagra sekunder. Efter Tsunamin forstar nog fler hur viktigt det ar att vi hjalps at att stotta dem som ar i behov av stod och att vi alltid skall ge varandra karlek. Vi vet aldrig nar och om det ar vi som drabbas nasta gang. Inte minst alla som trodde sig vara rika men som lurades av Maddoff har fatt anledning att i sin nyvunna relativa fattigdom reflektera over hur girig man kan vara och samtidigt forvanta sig att andra skall stotta en nar det blaser..... En bra utgangspunkt i livet ar att behandla andra som man sjalv vill bli behandlad. Lever du ditt liv sa?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar