lördag 23 januari 2010

En skola för alla - inte minst en som inte diskriminerar praktiskt lagda invånare

Det är självklart att skolans viktigaste uppgift är att ge alla elever bra kunskaper. Det är uppenbart att Vänsterpartiets främsta företrädare inte tycker det och då säkert inte heller stora delar av dess partireprespentanter. I olika artiklar är det tydligt att de ser ner på individer som inte är teoretiskt intresserade. Diskriminera inte individer med praktisk läggning! I den bästa av alla världar skulle vi alla vara duktiga i matematik, engelska, svenska, persiska, historia, samhällskunskap, vårdkunskap etc. Nu är det inte så och det kommer aldrig att bli så. Som tur är har vi olika begåvningar och dessa kan bidra till samhällets positiva utveckling på olika sätt. Till skillnad från V är Centerpartiets väg framåt att ge ett smartare stöd till de som har det särskilt svårt och att vi samtidigt måste bli bättre på att matcha fram de som har det lätt i skolan, så att de kan utvecklas efter sin förmåga och inte hållas tillbaka.
Vs företrädare säger också att betyg inte bör ges under studietiden utan bara därefter ”som i arbetslivet”. Vs representanter tycks inte ha varit i det moderna arbetslivet. På samtliga arbetsplatser som jag arbetat på har personliga omdömen givits minst en gång per år i samband med utvecklings- och lönesamtal.
Det enda vettiga som V tycker om skolan är att kommunerna skall ha ett veto över etablering av friskolor. Det är rimligt att det decentrala ansvaret för vår skola också innebär att de som lokalt fått folkets förtroende också kan påverka om nya skolor får etableras. Vi måste kunna balansera mångfaldens fördelar med hållbara ekonomiska konsekvenser. Vi måste också skapa ett bättre system för att säkerställa kvaliteten i skolorna inte minst säkerställa att betygen sätts på ett likartat och därigenom rättvist sätt oavsett vilken skola man går på.
Att inkomstskillanderna ökar i samhället beror i allt större utsträckning på att vi har en relativt stor andel offentliganställda som saknar alternativa arbetsgivare, att människor med produktionsjobb kämpar för att behålla jobben i kamp mot omvärldens betydligt lägre löner och att arbetsmarknaden för de ”bästa” idag är internationell. Hur tänker V stoppa det faktumet och den utvecklingen? V fortsätter att ha en populistisk, utopisk och oansvarig syn på hur skolan blir en arena som skapar bästa möjliga start i livet för alla och barn och ungdomar som kan försvara samt utveckla vår välfärd. Jag förstår inte hur Socialdemokraterna kan samarbeta med V.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar