fredag 29 januari 2010

Resultat måste räknas även inom politiken

Jag har väldigt länge varit engagerad i sammanhang som handlar om att det måste bli en bättre och löpande växling mellan jobbvärlden och den politiska världen. Det är inte hälsosamt för en demokrati eller för kreativiteten inom politiken om det bara är människor som vuxit upp i partistrukturer som får ledande roller inom politiken. Eftersom jag själv länge varit verksam inom näringslivet och inom föreningslivet förvånas jag av att politiska partier så ofta väljer representanter som inte kan leverera resultat och som aldrig heller har levererat resultat. Det händer aldrig i näringslivet. Inom näringslivet gäller marknadskrafterna och där måste du leverera mätbara resultat och vara en rimligt god ledare för att under en längre period få förtroendet att leda en verksamhet. Hur kan politiska partier eller väljare välja ledare som saknar praktisk ledarerfarenhet när det handlar om att direkt och indirekt leda ett lag och invånarna mot en ambition i en föränderlig värld? Jag kan förstå det om det inte finns alternativ, men ibland finns de. Hur kan t ex ett parti som Socialdemokraterna inte hitta någon ledare med mer ledarerfarenheter? Hur kan de inte hitta en ledare som har många framgånar i sitt bagage? Det finns självfallet andra partier som har samma oförmåga. Då är det inte konstigt att de utvecklas som de gör. Individens betydelse är alltid stor. I synnerhet i dagens mediavärld. I min värld måste man visa att man kan få saker gjorda. Att man kan nå framgång i förhandlingar. Att man kan engagera och entusiasmera andra. Vet du hur denna negativa trend inom politiken kan brytas? Själv har jag varit engagerad i frågan i över 22 år och jag har inte sett en förbättring. Tvärt om. Idag blir lobbyister allt mäktigare och det beror inte minst på att våra folkvalda ledare inte gör sitt jobb eller saknar nödvändig förmåga för att göra det på ett bra sätt. Är det viktigt att prestera synbara och bra resultat?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar