onsdag 3 februari 2010

Folkstyret behöver nytändning

Intressant start på morgonen med att lyssna till kommunikationscheferna på Socialdemokraterna och Moderaterna. De så kallade sociala medierna kommer att bli allt betydelsefullare i valet. Journalisten som styrde samtalet var vaken. Hon ifrågasatte bl a om de etablerade partierna vill att medborgarna skall få chansen att ständigt och enkelt få tycka till om alla frågor som tidigare hanterats av några få och oftast en politisk elit som aldrig gjort annat än varit politiskt engagerade i olika roller. Självfallet svarade de att de inte var rädda. Jag tror inte de är rädda för det men att de ser de nya folkrörelseverktygen som jobbiga. De som sitter vid grytorna måste nu ständigt förhålla sig till synpunkter och opposition som uppstår via de sociala medierna. De tvingas också att snabbt och enkelt möta individer av kött och blod via dessa verktyg. Som politiker kan du uppleva det som att din redan ansträngda almenacka blir än trängd. Framförallt kan du uppleva en känsla av "varför skall de få tycka till och vara med och bestämma om de inte är beredda att också sitta av alla traditionella möten som krävs i den demokratiska processen"? Jag tycker att de nya folkrörelseverktygen är ett fantastiskt tillskott till demokratin. Inte minst Spoggs stora satsning på funktioner för demokratins utveckling vittnar om mitt stöd för den utveckling som sker. Jag tror att det är hög tid att fler äldre förstår att de som aktivit nyttjar t ex verktyg som msn och facebook umgås mer än någonsin. Jag vill att Uppsala kommun tydligare och bättre skall engagera invånarna i den demokratiska processen. Jag vill också att modern teknik används mer för att effektivisera samtliga våra samhällstjänster. Vinnarna blir alla invånare och inte minst alla som är beroende av de samhällstjänster som erbjuds.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar