tisdag 16 februari 2010

Fusk är fusk

Väldigt intressant att följa utvecklingen inom Moderaterna, Piratpartiet och Centerpartiet och hur de förhåller sig till frågan om brott, fusk och policyöverträdelser. Vissa partier tycks ta frågan på det allvar som de förtjänar och andra tycks tro att det går att sticka huvudet i sanden och låta andra städa upp när man i vart fall kan förvänta sig att ledande företrädare personligen tar ställning i frågan. Ingen är självfallet dömd förrän det bevisats att man är skyldig. Trots det vill jag berömma Moderaternas ledning som förstår att de nuvarande valfuskfrågorna handlar om två frågor och två frågor i kronologisk ordning. Först är frågan om det är ok eller inte och här måste ledningen för vilken verksamhet som helst vara glasklar. Moderaterna har varit glasklara på hur de ser på frågan. Därefter kommer man till frågan om lämpligheten hos en kandidat som gjort sig skyldig till något som inte är förenligt med reglerna. Varför tvekar vissa att tydligt ta avstånd ifrån företeelser som knappast kan vara förenliga med demokratins spelregler eller om man tycker att den personliga integriteten är viktig att försvara. Fusk är fusk och skall inte kallas för något annat. Om ett parti sedan väljer att företrädas av personer som starkt brister i sitt omdöme och som använder sig av valdoping, då får det partiet ta ansvar för det beslutet och dess konsekvenser. Som tur är lever även våra politiska partier i en fri marknad där partierna vill ha våra röster. En tydlig vision om framtiden, en tydlig politik kring frågor som berör här och nu och ledare som folk får förtroende för tror jag är soppan som leder till framgång. Jag är i vart fall en förlorare om man skall tro rubriksättaren på TV4. Själv känner jag mig som en vinnare som fått ett så fantastiskt stöd av medlemmarna inom Centerpartiet Uppsala. Väldigt mycket poäng och väldigt många tior tolkar jag som ett erkännande för att jag gör nytta för Uppsalas invånare och för att Centerpartiet skall få mer kraft att vara den starkaste rösten kopplat till jobbens grunder, en hållbar och positiv miljö och då decentrala lösningar som möjligt. Vad tror du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar