fredag 19 februari 2010

Högmod går före fall

Spännande när media fortsätter att ringa och ringa och de vill antingen vinkla ett reportage utifrån en konflikt mellan nr 1 och nr 2 på en lista eller utifrån att valfusk har ägt rum. Det känns inte som att det spelar någon roll vad som är sant eller falskt, det handlar bara om att beskriva konflikter och om avslöjanden. Det är helt klart det som säljer i nyhetsvärlden. Idag blev jag uppringd av tre journalister. Bl a från Upplandsradion och från Uppsala Nya Tidning (en frilansare). Nu var det nya att någon läckt att jag skulle vara en lika oseriös och omdömeslös person som den person som utan rätt felaktigt utnyttjat sin tillgång till ett helt medlemsregister. Eftersom jag redan hörde talas om dessa skrattretande anklagelser för snart en vecka sedan valde jag att skicka ett mejl till hela kretsstyrelsen (Uppsalaföreningen för Centerpartiet) för snart en vecka sedan + att jag berättade vad jag gjort för TV4as reporter. Det finns säkert något litet fel i det jag gjort. Det kan vara bra för oss alla att lära oss men att jämföra det med det som startat den livliga debatten inom C, dvs ett julkort, är skrattretande. Att utan tillstånd och rätt, för egen vinning, utnyttja ett förtroendeuppdrag och medlemmarnas förtroende till att skapa sig egna fördelar i ett val, det är inte ok. Det är sannolikt olagligt. Att jag vänt på ett mejl, att jag skickat ut mejl där jag ber mina gruppmedlemmar att rösta och gärna på mig, att jag på egen bekostnad genomfört en kampanj där Centerpartiets budskap säljs men där jag som sponsor lagt in en bild på mig och mitt namn, att det skall vara jämförbart med det integritetsintrång som min partikamrat gjort, det är skrattretande. Jag vill gärna tro att det som gjort att detta hänt är att vissa ledande lokala företrädare har haft högmod. Jag vill gärna tro att vissa ledande företrädare inte är medialt kompetenta. Med tanke på att det sägs att den skyldige personen i fråga lämnade in sin avskedsansökan samma dag som jag, den anklagade och en ledande politisk företrädare talade om ärendet är det beklagligt att vi inte redan då kunde lösa frågan. Tyvärr övertalade sedan några denna person att ändra sig och bestämma sig för att slåss på stämman. Det var omdömeslöst och hjärtlöst att ge dessa råd. Jag hoppas att den berörda personen lär sig mycket, vill fortsätta och göra en revansch samt att han lär sig att vara ärligare när stormen kommer. Vad gäller några av denne persons rådgivare kan jag bara säga, FY skäms! Dålig vägledning och tyvärr blir den sista politiska gärningen en plump och vi kommer att vara många som bär det minnet med oss. Fokusera nu på att vända utvecklingen till något positivt. Fokusera på vår starka handlingsplan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar