söndag 21 februari 2010

Man skall vilja mycket, men inte till varje pris

Helena Jonsson beger sig snart ut i spåren i Canada igen. Pressen har varit enorm på henne. Framförallt hennes egna förväntningar och krav på sig själv. Det syntes i hennes blick redan innan hon stog i OS spåren första gången. Idag tyckte jag att hennes blick kändes lugn igen. Hon verkar fortfarande vilja mycket, men inte till varje pris, då det ofta straffar sig. Jag tror att hon kommer att få en medalj idag. Det tycker jag hon är värd. Att vilja mycket är något positivt tycker jag. Att vilja mycket ger livet en tydlig mening och det tror jag att de flesta av oss människor mår bra av. Att vilja mycket som inkluderar att även många andra får något positivt ut av viljan är det bästa. Ända sedan jag engagerade mig i Juniorhandelskammaren (JC) för många år sedan kände jag starkt för den sista meningen i den "creed" som samlade JC medlemmar runt om i hela världen. Den löd " service to humanity is the best work of life". I år är det 20 år sedan då jag blev den yngsta nationalpresidenten i JCs historia. Det var en enorm utmaning för mig och då som nu gjorde jag mitt bästa. Jag var 25 år och blev 26 år under det året. Igår valde vi Oscar Sundevall till vårt toppnamn på Landstingslistan. Oscar är 26 år. Tillsammans med två mycket duktiga och rederliga andre och tredjenamn på listan är jag säker på att det kommer att bli ett mycket starkt lag som kommer att göra mycket samhällsnytta framöver. Åsa och Oves senioritet och erfarenhet matchad med Oscars ambitioner och nytänkande tror jag blir en soppa som kommer att skapa stora värden för oss invånare inom den landstingsstyrda verksamheten. Grattis Oscar, Åsa och Ove!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar