onsdag 10 februari 2010

Min underbara mormor - Birgitta Back

I morse lämnade min mormor, Bigitta Back, detta liv och är nu på en plats som förhoppningsvis är fredligare, mindre girig, mindre falsk och ännu mer utvecklande. Direkt efter att min underbara mormor dog sjöng bl a min morfar och min mor "härlig är jorden", psalm 297, vid hennes sida. Jag var tyvärr inte där och fick vara en del av deras gemenskap, just då, att få hedra min mormor med det vackra budskapet. Jag har besökt mormor flera gånger varje dag. Igår var även min son där och kunde visa mormor en sista respekt inför hennes resa till nästa dimension. Jag är så glad över att så många av oss nära anhöriga tog och fick chansen att träffa henne en sista gång. Under morgonen har jag varit hos mormor. Ett sista fysiskt farväl. En stor sorg att inte ännu en gång kunna få krama henne och titta in i hennes vackra och skarpa ögon. Min mormor har haft ett händelserikt liv. Inte minst har min mormor haft en man som älskar henne och som hon tillsammans med fört sina gener vidare. Min mormor kom från Kramfors. En tidig minnesbild för henne var det som kallas "Ådalen 31" då fem demonstranter sköts ihjäl av militär. Det blev starskotten för ett långt Socialdemokratiskt maktövertagande i Sverige. Under morgonen berättade morfar att mormor särskilt minns en mässa i Kramfors 1939 som ett stort ögonblick i hennes liv. Det var ett idag litet arrangemang men ansågs tydligen som något fantastiskt då. Kort och gott har min mormor vuxit upp i ett land som var rätt fattigt till att vara en del av ett land som en tid varit och fortfarande är välmående. Tack mormor för att allt du givit mig under åren tillsammans. Tack inte minst för att jag fått en del av dina gener! Tack för alla kramar som jag gillat. Tack för alla intressanta och givande samtal. Tack för de ständigt för generösa fikastunderna. Tack för att jag fick vara en del av ditt liv. Tack för att du bidragit till att ge oss barnbarn ett välstånd som är värt att försvara. Härlig är jorden men jag är säker på att nästa dimension bjuder på ännu fler stunder av lycka. Nu är vi tillsammans hela tiden du och jag mormor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar