onsdag 3 mars 2010

Kommunister - Nej tack!

Oavsett i vilken form de dyker upp måste de lyftas fram i ljuset och få visa sina rätta ansikten de som tror på kommunism. Idagens UNT kan man än en gång se hur naiva och farliga troende kommunister är. Två Kommunister från Tierp ger sig på moderaterna med argument som i vart fall tydligt visar hur de tänker. De hävdar t ex på fullt allvar att Kuba inte är en diktatur bara för att de erbjuder fri skolgång och fri sjukvård till sitt folk....... Kuba är en diktatur. Jag var själv där under jul och nyår förra året med min son och 1) vi hade trevligt 2) vi fick en underbart spännande och annorlunda upplevelse 3) vi hade härligt väder 4) vi åt god mat 5) tog del av deras fantastiska konstnärers verk samt underbara dansshower etc MEN det var också väldigt tydligt att landet inte klarat av att inspirera sitt folk att även skapa ett materiellt välstånd eftersom man inte får äga något. De allra flesta vi träffade var fattiga. I princip alla byggnader var fallfärdiga (förutom våra hotell och resorts som var extremt lyxiga) eftersom ingen kände ett ägarskap och därför vårdade tillgångarna löpande. Eftersom jag är nyfiken frågade jag nästa alla lokal personer jag mötte om vad de tyckte om systemet etc. Ingen av dem ville tala om "politik". Några talade om att det var för att de riskerade att straffas om de gjorde det. Vi träffade några få som hade det bättre än andra och de var självklart rättrogna kommunistledare eller duktiga idrottare........ Jag delar kritiken mot embargot. Självklart avslutar de "rättrogna" Tierparna sin debattartikel med ett angrepp på det fria företagandet och ser vinst som något negativt. Vad skall man säga? Jag väljer att säga LÄS BETEENDEVETENSKAP och LÄS EKONOMI så tror jag att dessa vilsna själar förstår att vänsterns/kommuisternas idéer inte är bärkraftiga utan endast utopiska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar