söndag 9 maj 2010

Jag eller vi - någon betydelse?

Lisa Irenius skriver i dagens UNT en läsvärd artikel. Budskapet är i princip att politiker, i synnerhet ledande politiker, inte skall missbruka ordet "jag" och "vi". Reinfeldt och Sahlin sägs kontinuerligt markera styrka genom att tala om vad "jag" anser. Irenius tror att det delvis kan vara pga av att "vi" på grund av de två allianserna blivit ett svårt ord eftersom det kan bli oklart om "vi" avser t ex Moderaterna eller Alliansen. Jag delar Irenius observation och oro. Det är inte ett bra ledarskap att tala i jag form om frågor där man förväntas företräda sitt parti eller överenskommelser mellan lekkamrater. Det har en stor betydelse om man använder ordet "jag" istället för "vi" om man använder orden "du" eller "ni". I min värld företräder nästan alltid en statsminister en regering och följdaktligen bör språkbruket vara "vi". Personligen företräder jag Uppsalas invånare i kampen om en bättre framtid. Jag är än så länge vald av mina partivänner i Uppsala kommun. Idag är det Centerpartiets politiska program för Uppsala kommun som jag företräder. Vi som står bakom det är aktiva Centerpartister i Uppsala. Jag talar därför om vad "vi" anser. Jag tycker att det är respektlöst och odemokratiskt att tala på något annat sätt. Om du inte förstår komplexiteten i att få en större grupp människor att komma fram till de formuleringar som finns i olika partiers partiprogram uppmanar jag dig att delta på en kongress eller stämma där politiska frågor debatteras. Kompromisserna haglar för att man skall få ner ståndpunkter. Jag tilltalades av att Centerpartiet lyckats få fram ett nationellt och lokalt program som håller en så hög klass. Ett program som sätter in vårt samhälle i sin problemsitution och sedan kommer med förslag på vägar framåt som leder till framgång om det får gehör i val. Jag företräder denna gemensamt framarbetade väg framåt. Då skall man tala om "vi" och inte "jag". När en journalist frågar mig om något som jag inte hunnit förankra med övriga partivänner , då är det rätt för mig att svara i "jag" form och även ta ett personligt ansvar för det uttalandet. Vi inom Centerpartiet ger DIG mer respekt och valfrihet. Vill DU vara med och bidra till att Uppsala och Sverige går en fortsatt ljus framtid till mötes? Du kan alltid ringa mig så skall jag vägleda dig till någon grupp där dina intressen och delar av din energi kan bidra till att vårat "vi" kan göra vår del av världen bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar