onsdag 23 juni 2010

Inte mitt ansvar

Gång efter gång har jag brottats med inställningen att personer inte tar tag i problem då det anses vara någon annans ansvar att lösa dem. Som tur är finns personer som struntar i vem som har det officiella ansvaret för en viss sak utan de känner ett personligt ansvar för att bidra till att felaktigheter eller dumma saker blir ändrade till det bättre. Som med så mycket annat tycks det vara en uppfostringssak i kombination med ett personlighetsdrag som avgör inställning. Jag önskar att fler känner att de naturligt skall ta tag i problem som man stöter på oavsett om det formellt är ens ansvar eller ej. Bostadsrättsföreningen, kommunen, landet och mycket annat skulle erbjuda mycket mer positivt om vi alla kan enas om att vi inte skall peka på någon annan när problem uppstår och "någon" måste lösa dem. När jag bodde i Japan fick jag lära mig att en del av deras kultur är att ständigt lyfta upp problem för att lika ständigt jobba bort de samma. Japanerna är fantastiska på att göra det i sina företag. Antagligen är det inte lika lätt och självklart för dem att leva på samma sätt inom det politiska systemet eller inom familjen. Nästa gång du dyker på ett problem som du retar upp dig på, ta tag i frågan och hjälp till att hitta och lösa problemet istället för att bara klaga som så många tycks vara allt för bra på. Om vi alla hjälps åt att förbättra vår närmiljö så kommer vår närmaste värld snabbt förbättras. Vad har du att förlora på att ta lite mere ansvar för vår gemensamma framtid?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar