torsdag 15 juli 2010

Invandrarfejder och husockupation

Upp 05:45 och möter ännu en underbar morgon. Uppsala och Sverige är fantastiskt! Jobb, jobb, jobb och ännu mer jobb. Det är rätt ensamt att jobba i dessa tider. De allra flesta har uppenbarligen semester. Idag blev jag bl a intervjuad av SVR om en invandrarfejd som pågår i Gottsunda/Valsätra. Enligt reportern är det i huvudsak en fejd mellan två Palestinska grupper som bl a lett till att en kvinnlig egenföretagare får sina lokaler dag efter dag. Mitt budskap var enkelt. Det är helt oacceptabelt att förstöra andras egendom. Det är beklagligt att den kvinnliga egenföretagaren gång på gång skall utsättas för dessa olagliga och helt oacceptabla angrepp. Svensk lag och svenskt rättssystem gäller alla på svensk mark. Vi måste via bl a förebyggande verksamheter se till så att särskilt yngre inte hamnar i fel sällskap och vi måste bestämt bekämpa klan och gäng som lever efter helt egna "lagar och regler". Vi måste också ta invandringsutmaningarna på allvar. Först då kan vi få ännu större glädje av alla nysvenskar!
Därefter var det debatt i Ulleråker utanför en före detta psykmottagning som nu står tom och väntar på att rivas. Landstinget är ägaren och en grupp ungdomar som kallar sig Kajorna vill få ett rivningskontrakt för att kollektivt leva där. De ville gärna visa mig "sitt trevliga hem" men jag tackade nej eftersom det är olagligt att beträda Landstingets mark. Jag debatterade och framförallt lyssnade till ungdomarna som uttryckte sin frustration över 1) bostadssituationen för unga  2) bristen på fria samlingslokaler 3) politikers ovilja att föra ett konstruktivt samtal om möjliga lösningar. För mig som Centerpartist var det en självklarhet att träffa dem och lyssna. Samtidigt gjorde jag det väldigt klart att jag tycker att det de gör är helt oacceptabelt och att jag uppmanade dem att engagera sig politiskt istället för att ägna sig åt så kallad civil olydnad för den goda sakens skull. Vi jobbar med ungdomsbostadsfrågan i kommunen och särskilt C har drivit frågan hårt. Vi måste hitta nya former för förstagångsboenden som har betydligt rimligare kostnadsnivåer än dagens alternativ. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar