lördag 17 juli 2010

Rättigheter och skyldigheter

Kan man ha rättigheter utan skyldigheter? Inte i min värld. I alla sammanhang där jag varit engagerad har jag haft olika rättigheter som del av det laget. I samtliga fall har tillhörigheten till de olika lagen gett mig olika rättigheter men också skyldigheter. För mig är det en självklarhet att rättigheter måste matchas mot tydliga skyldigheter. Det är viktigt att skolan och samhället på andra sätt gör samhällskontraktet mellan oss individer, i t ex Sverige, tydligt. Vi måste alla förstå att våra medborgerliga rättigheter och innebär tydliga skyldigheter att bidra till samhällets bästa på flera olika sätt. En enkel men kraftfull vägledning för oss människor är att behandla andra som man själv vill bli behandlad. Varför inte lägga till ett leende på läpparna också. Kom hem 05:00 i morse från en mycket lyckad kväll och natt med företagarnas styrelse. Det är väldigt inspirerande att umgås med ansvarstagande, framåtorienterade och positiva människor! Inte minst att umgås med människor som ger mycket av sig själva utan att förvänta sig något direkt tillbaks.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar