torsdag 29 juli 2010

Snabba cash

Den härliga svenska sommarvinden skapar ett underbart brus i träd och buskar. Mina underbara vänner Anders och Christin bjuder på älskvärd gästfrihet på västkustens underbara pärla. Var tror du att jag är? Frustrationen är påtaglig. "Varför sitter du framför datorn! Du är ledig och skall vara med oss!!". Visst, men jag har förmånen att vara del av ett gäng som vill visa att Sverige och Uppsala kan mycket bättre och då kan man inte vila för mycket. Det är väldigt vackert här. Vi sjunger. Vi spexar. Vi äter gott och vi badar. Var är vi? En av Sveriges modernaste, men död, mest framgångsrika uppfinnare och företagare ägde delar av denna halvö. En tjänstemannadirektör köpte hans marker för en spottstyver och hans barn försöker nu sälja tillgången för 100 miljoner. Var är jag?

Snabba cash! Det tycks som att alla idag dansar runt guldkalven och har allt för dåliga prioriteringar i livet. Det är viktigt att bidra till vårt välstånd. Det tycker i alla fall jag. Men, det är inte viktigt att försöka bli älskad för materiell framgång. Livet är mer underbart än att låta girighet och ytliga människors statustänkande få begränsa oss. Snabba pengar är inte fint. Långsamma pengar är inte fint. Fint kan bara det som syftar till att skapa ett bestående värde för många vara. Snabba cash skapas inte av något som är hållbart. Snabba cash skapas bara genom tur, extrem girighet eller genom att du är en oärlig person. Om du tycker att mycket cash är viktigt så skapas det ärligt endast genom långsiktigt hårt arbete! Det finns inga genvägar till så kallad framgång! Har jag något budskap idag? Ja! Hur svårt kan det vara att se till så att vi bryter trenden att allt fler förstör sina liv genom en överkonsumtion som är förkastlig? Varför är det så svårt för lagstiftaren att skapa ett ramverk som gör att vi inte lånar mer än vad vi har råd med? Är möjligen lagstiftaren mutad? 15% kapitalkrav för att t ex Ikanobanken skall få låna mig 11 miljoner för att köpa min fina våning på Drottninggatan? Det är nog bra men om jag samtidigt kan gå till en ockrare och låna de 15%, då är det rätt värdelöst att ha en sådan regel. Nej någon ordning måste det vara! Om det skall vara någon mening med en kapitalteckningsgrad så måste kravet vara 15% i eget kapital! Det vill säga att du inte kan låna pengarna. Du måste har pengarna utan att låna dem! Eftersom bostadsmarknaden står för en överväldigande del av våra skulder är det avgörande att balansera kapitaltäckningskravet med att samtidigt bygga många, många, många fler hyresrätter för att göra det möjligt att komma in på bostadsmarknaden utan att ha 1.500.000 kronor för att köpa lägenheten på Drottninggatan.

Jag är på det underbara Råö! Här har jag haft förmånen att njuta under många, många år trots min mycket unga ålder. Tack för att jag får förmånen att varje dag uppskatta det jag har och att jag har förmånen att ha underbara vänner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar