måndag 26 juli 2010

Tempoväxlingar

Är det bra eller dåligt eller ointressant att reflektera över tempot och tempoväxlingars betydelse för folkhälsan? Helt klart är att det är ett betydligt lägre tempo på mindre orter än i större. Varför är det så? Är det kanske pga att man i storstäderna alltid har tider att passa, kortsiktiga tider, och därför t ex går snabbare. Tempot i Stockholm är betydligt lägre än tempot i Tokyo. Som sagt, det kanske är för att tågen går oftare och vem vill missa ett tåg och vara tvungen att vänta i fem minuter tills nästa tåg kommer...... Semestertider innebär för de flesta att tempot i vardagen minskar. Personligen tror jag att det är bra under kortare perioder men i det stora tror jag att både kropp och själ mår bra av ett högt tempo. Utan tvekan kan jag konstatera, utifrån mina egna erfarenheter, att ju mer jag har att göra ju mer får jag gjort. Jag har även provat motsatsen och om jag har för lite att göra...... då är det svårt att få saker ur händerna. Livet är nog i sina bästa stunder ett terränglopp i en vacker natur. Milstenar efter milstenar som gör att man känner sig nöjd. Stunder då man växlar ner för att klara av att maxa i en uppförbacke osv. Karin Boye tog tyvärr livet av sig men hennes insikt om att det är vägen och resan som gör livet värt är viktigt att komma ihåg. Livet är här och nu! Inte någon större idé att ägna energi åt det som varit. Viktigt att ha målsättningar som vägleder MEN livet är här och nu med alla sina tempoväxlingar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar