fredag 27 augusti 2010

Att vilja, att våga och att kunna genomföra

Politik sägs vara det möjligas konst. Det stämmer. För att något skall vara möjligt måste man dock börja med att vilja något. Vissa klarar av att formulera sin vilja i visioner och konkreta mål. Andra klarar inte av det. Jag har förmånen att vara del av ett parti som har många idéer om hur vårt samhälle kan utvecklas i en positivare riktning. För mig är det viktigt att ett politiskt parti inte bara har en ideologisk bas som man delar. Det är inte heller tillräckligt med enkla kortsiktiga förslag som man driver. Förslagen måste kunna sättas in i ett sammanhang och det sammanhanget kan med fördel uttryckas i en vision.

I Uppsala är nu Centerpartiet väldigt tydliga med vad vi har för ideologisk bas, vilka praktiska förändringar och förbättringar vi vill se, vi har utvecklat former i vårt interna arbete som engagerar och vi har en vision om 2030.

Alla som vill göra det politiskt möjliga kan nu värdera Centerpartiet i Uppsala utifrån denna bas. Tillsammans med dem som också vill bidra till att Uppsala kommer nära vår vision 2030 kan vi nu se till så att nödvändiga förändringar och förbättringar sker.

Inget parti i Sverige har egen majoritet. Alla partier i Sverige måste samarbeta med andra partier för att klara av att förändra och förbättra. Så är det. Jag tycker att det är bra. Det skapar förutsättnigarna för en bra demokrati. Invånarna bestämmer vilka politiska företrädare och vilka politiska program och framtidsvisioner som skall ha mest inflytande i det politiska spelet. Så är det och det skall respekteras. Jag hoppas att fler tar till sig de olika partiernas budskap och vilka som företräder dem. Då tror jag att Socialdemokraterna kommer att tappa ännu mer stöd tills de hittar nya trovärdiga vägar mot en bättre framtid. Då tror jag att MP förblir ett litet utopiskt varningsklockeparti som kan göra nytta i opposition. Då tror jag att Centerpartiet än en gång kan bli ett parti som kan leda Uppsala och Sverige mot en ljus framtid för hela vårt samhälle och även för våra barn och barnbarn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar