tisdag 24 augusti 2010

Biltullar?

Idag fick jag en fråga om hur man driver aktiv miljöpolitik utan att vara för förbud på allt. Intressant fråga. Helt klart finns det partier som är mot bilar (om de redan idag drivs på luft och självklart måste vara byggda i Sverige.....). Centerpartiet tycker att bilen är en viktig del av vårt transportsystem. Inte minst är bilen viktig för att så stora delar av Sverige och Uppsala kommun som möjligt skall kunna leva. Centerpartiets linje är klar. Vi vill se fossilfria bilar så snabbt som möjligt och driver gärna på den utvecklingen genom att göra det förmånligare för dem som väljer det alternativet före fossildrivna fordon. Vi vill också att kollektivtrafik, cykeltrafik och gående prioriteras i centrala staden som redan idag har framkomlighetsproblem. Med eldrivna och biogasdrivna bilar, bussar och kanske t o m lastbilar kommer transportsektorn bli en betydligt mindre bov i klimatutmaningen. Med mellan 70.000 och 100.000 till invånare i kommunen de kommande 20 åren känns det angeläget att vi klarar den utvecklingen klimatsmart och inte minst att trafiken i centrala staden fungerar. Då kanske biltullar även kan bli ett alternativ även i Uppsala. Om det finns ekonomiskt försvarbara lösningar för biltullsavgifter som bidrar till att trängseln i staden inte blir katastrofal kan det vara en väg i framtiden. Det är absolut inte aktuellt inom den närmaste framtiden. Min fundering är hur väl den fungerar i Stockholm. Nu har jag åkt innanför tullarna två gånger under perioder då jag borde ha fått betala en avgift men när jag kontaktade transportstyrelsen om jag hade en skuld, då var svaret nej. Jag tackar och bockar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar