onsdag 11 augusti 2010

Demokratisk mångfald

Är mångfald alltid bra? Det är väldigt sällan som jag skulle säga annat än JA på den frågan. Det finns situationer när det inte är ekonomiskt försvarbart för någon att ensam satsa på en investering och det är då som vi tidigare i Sverige t ex byggde SJ, Televerket, Apoteket, Bilprovningen etc via våra gemensamma skattepengar med full politisk kontroll. Dessa situationer kommer att uppstå igen och då röstar jag för att vi gemensamt investerar men att vi så fort som möjligt kan välja alternativ som konkurrerar. Lika hälsosamt som konkurrens är inom näringslivet är det inom politiken. Få av oss tycker att en diktatur är en bra politisk form. Flera av våra mest omtyckta västländer har i princip endast två politiska partier som konkurrerar om vilka samhällsramverk och investeringar som skall skapa bästa framtid (England och USA). Sedan har vi ytterligheter som Israel där det finns en uppsjö av partier som är representerade i Knesset och ur mitt perspektiv innebär det att det sannolikt är samma grå eminens som i bakgrunden hela tiden styr Israel, eftersom varje regering är väldigt svag. Är Sverige och Uppsala på väg mot Israels mångfald av demokratiska valmöjligheter? Jag hoppas inte det. Om vi får allt fler politiska partier som skall vara med i kompromissandet inför beslut tror jag vi går en mycket mörk framtid till mötes. Då kommer lobbyisternas makt att öka och våra lokala och nationella regeringar kommer att bli allt instabilare. Är det bra med två alternativ? Det är bra om man kan erbjuda två tydliga alternativa visioner om framtiden och konkreta förslag som leder mot dessa visioner. Dessa visioner lyser dock med sin frånvaro i både USA och i England. Jag gillar att vi har mångfald även inom det demokratiska systemet. Jag tror dock att är optimalt med sju eller max nio politiska alternativ som förhoppningsvis klarar av att forma majoritetslag. Med fler alternativ än två blir korruptionen mindre. Möjligheterna till förändringar i samhället ökar. Möjligheterna för invånarna att straffa dåliga politiska företrädare och idiotiska politiska program ökar avsevärt. Mångfald är toppen! Personligen tycker jag dock att det borde vara "förbjudet" att ställa upp i lokala och nationella val om man inte har ett heltäckande politiskt program. Det är oseriöst att människor som t ex bara brinner för sjukvårdsfrågor även skall sitta med, utan hanlingsprogram, och bestämma om miljarder och inrktningar inom t ex infrastruktur, barnomsorg och fritidsverksamhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar