söndag 29 augusti 2010

Engagemang är viktigt

Min morfar är en obotlig Sosse. Lite förvånande med tanke på att han är så klok och medveten. Trots att inledningen av hans liv självfallet innebar att man valde politiska alternativ som ville att välståndet skulle fördelas bättre bland befolkningen. Idag är det dock en helt annan värld med helt andra krav för att klara den globala välståndskampen.

Jag gillar människor som engagerar sig. Oavsett vad engagemanget handlar om så länge det inte är brottsligt. Det var bl a därför som jag valde att mot övriga Alliansvänners önskemål besöka de ungdomar som i sommras ockuperade landstingets fastighet Kajan. Det var därför som jag gav ett löfte om att träffa dem igen och prata om ungdomsbostadsproblematiken om de valde att avbryta ockupationen. De var kloka nog att avbryta ockupationen. Jag har erbjudit dem en träff men de har avböjt.

Åter till min morfar. Han är ju inte så ung längre. Han är dock full av liv och lust. Mer än på länge. Just nu väljer han att lägga stor del av sin energi på att i samtliga val försöka få Sossarna valda. Han skriver upprop, han går på möten, han delar ut flygblad och han knackar dörr. Bortsett från att han är en obotlig sosse måste du hålla med om att jag har en underbar morfar. Om jag förstår honom rätt tycker han att Moderaterna får styra allt för mycket och det kommer att leda till att vår generella välfärd kommer att brytas ner och sönder. Jag försöker få honom att förstå att Centerpartiet har en tydlig vision och en handlingsplan som tydligt kämpar för att alla som lever i vårt samhälle skall ha det bra. Vi vill ju inte att det i Uppsala skall bli roligare, rikare och rättvisare för bara några stycken! Det är särskilt för våra svaga och mindre bemedlade som omställningen av Sverige är nödvändig. De rika behöver man inte fokusera på. De klarar sig bra ändå. Det är försvaret och utvecklingen av vårt generella välstånd som är vår politiska dagordning. Varför är det så svårt att förstå för vissa?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar