torsdag 5 augusti 2010

Fest och sega beslut

Igår hade vi en strålande dag på Tylösands underbara stränder. Kvällen avslutades med stora festligheter på Tylösand då Åsa Gessle fyllde år och Roxette hade ett bejublat framträdande! Det är viktigt att ta vara på tillfällena i livet att festa. Vad vore livets utmaningar utan att lite då och då släppa loss och bara äta & dricka gott, lyssna på bra musik och dansa? Mycket fattigt om du frågar mig. Jag ser fram mot festen den 19/9!

Lite då och då slås jag av den demokratiska oförmågan att fatta snabba beslut i frågor som uppenbarligen förstör mycket för många invånare och därigenom för samhället i stort. Ett exempel är regleringen av sms-lånemarknaden. Hur kan det få ta så lång tid innan lagstiftarna gör de självklara lagändringar som skyddar redan svaga personer från att utsättas för det som varje normalt funtad person anser vara ockerränta oavsett om man "tydligt talar om vilken ränta som gäller". Jag hoppas att våra lagstiftare inte såsar lika mycket nu när det gäller att säkra att inte de kortsiktiga finanshajararna än en gång får möjlighet att oskäligt utnyttja människors desperation. Jag pratar om de 15% kapitaltäckningskrav (egna pengar är tanken) som numera skall krävas för att man skall få låna till ett hus eller en lägenhet. Jag är övertygad om att finanshajarna nu festar för fullt över denna nya möjlighet att låna ut de 15% till skyhöga räntor till alla de som inte har 15% av köpesumman som egna tillgängliga pengar. Om inte lagstiftaren kan säkra att det är 15% egna pengar (kanske genom att förbjuda att man lånar ut till något som inte till 85% finansieras av egna medel - dvs de som lånar ut förlorar sina pengar. Risken med ett liknande drag är självfallet att den organiserade brottsligheten blir starkare....) så anser jag att 15% gränsen omedelbart tas bort. Krånglig mening men jag hoppas du förstår vad jag menar........ Nu skall jag till stranden : )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar