fredag 13 augusti 2010

Kan man leda utan tydliga framtidsbilder?

Igår var jag på en trevlig tillställning som även bjöd på lite höjd i samtalen. Det var en träff där många olika politiska partier var representerade av företrädare MEN det var inte ett politiskt möte utan en träff inför JCIs internationella kräftskiva i Halmstad. Låt mig vara kortfattad. Sossen tyckte att valet och framtiden handlar om RÄTTVISA och menade att de rika får allt mer och de fattiga allt mindre. Klasskampen är fortfarande i full sving och RÄTTVISA innebär tydligen framtidsbilden Högre skatt och att de flesta skall vara mer eller mindre beroende av bidrag. Visst låter det lockande!..... Moderaterna tyckte att det handlar om valfrihet och den skapas genom kraftigt SÄNKTA SKATTER. Det låter onekligen lite lockande men det är fortfarande inte en framtidsbild som tänder mig. Centerpartisten förespråkade en konkret politik för att göra samhället roligare, rikare och rättvisare. Det känns som en mer intressant och lockande framtidsbild som är möjlig att uppnå om vi bara vill och hjälps åt. Politik tycks ha blivit någon form av politisk administration för många av de yrkespolitiker som finns. Det kan inte vara vitalt och utvecklande. MP har gått snett i mycket och inte minst tror de på utopier. Trots det kan jag konstatera att deras ambition att inte tillåta någon att ha en roll mer än i två mandatperioder är mycket bra! Som så ofta klarar de inte att leva upp till det heller eftersom det nya språkröret som är påväg in inte borde kunna vara aktuell och jag är säker på att fru flygpendlande till Helsingfors Wetterstrand också kommer att finnas kvar i någon roll istället för att gå ut i verkligheten och bli en av verklighetens människor under en period innan hon åter kan försöka kämpa för "folket". Jag kanske har missuppfattat det hela. Politiken kanske bara är till för politikerna själva? Nej. Så kan det väl ändå inte vara? Det finns sannerligen många exempel på den sortens politiker. Ohly och hans kompis Sahlin är väl några exempel. Nej, nu skall jag svalka av mig i havet och njuta av nuet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar