söndag 22 augusti 2010

Olika vägar mot målet

I dagens UNT lyfts skillnaden mellan partier inom de två blocken upp till ytan. Bra! Gör det oftare. Det tjänar demokratin på. Våra partier är som vi individer, vi har olika kollektiva erfarenheter, vi har delvis eller helt olika ideologiska basutgångspunkter och vi har olika konkreta förslag på hur vi tror vårt samhälle blir bättre. Det är bra så länge som man är beredd att kompromissa för att röra sig i den önskade riktningen. Politik handlar om att vilja men också om att kompromissa för att gå åt det hållet men vill. 

Det som förvånat mig har varit många partiers avsaknad av vision för t ex Sverige och Uppsala. Om det skall vara meningsfullt att kämpa för något tycker inte jag att det räcker med floskler som att "alla skall med" eller "lägre skatt ger tillväxt" eller "det börjar i skolan". Det är för enkelt för mig. Centerpartiet i Uppsala har tagit fram en vision för Uppsala kommun 2030. Jag och mitt parti tror vi kan komma nära den ambitionen om det finns tillräckligt många partier som tycker något liknande och om det finns en tillräcklig kompromissvilja mellan dessa partier för att ta steg för steg mot målet. Jag tror att Alliansens partier och företrädare i Uppsala klarar av det. Visst har vi skillnader i vårt program och visst väljer vi att fokusera på olika frågor. Det är inget problem. Det är en styrka om man klarar av att kompromissa och om den framtida målbilden är liknande. Centerpartiet i Uppsala delar gärna med oss av vår vision. Vi förstår att olika partier vill välja olika vägar mot målet. Det är bra för demokratin och även för vårt välstånd då idéer blöts och stöts mot varandra och där de bästa förhoppningsvis segrar.

För demokratins skull vill jag se en tydlig vision för 2030. I Uppsala får gärna alla ta den som Centerpartiet i Uppsala tagit fram. För demokratins skull vill jag även se en öppen debatt mellan oppositionens partier och mellan Alliansens partier. Då kommer skillnaderna mellan partierna bli tydligare. Då kommer förhoppningsvis väljarna förstå att det har betydelse hur man röstar även inom blocken. Då kommer förhoppningsvis fler förstå att valprogram är en viljeinriktning och konkreta förslag på hur man skall försöka uppnå sina mål. Det är dock inget annat eftersom inget parti har egen majoritet och därför ständigt måste kompromissa med andra partier för att Uppsala, Sverige och Europa skall röra sig i någon riktning eller bara vara offer för det som händer i vår omvärld. Jag vill gå före och visa vägen. Jag vill inte att Uppsala, Sverige och Europas öde skall styras av andra. Jag vill att du och jag skall styra vår egen utveckling. Jag tror på dig!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar