måndag 20 september 2010

Grattis till högre ränta och annat kul

I huvudsak tycks de som lagt sin röst på SD komma från outbildade och ofta arbetslösa personer. Det verkar också vara en hel del äldre som röstat på dem. Det är inte förvånande. De är, förutom deras ledare, många gånger beroende av bidrag. De fruktar uppenbarligen för att deras egna bidrag och pensioner inte skall räcka till på grund av att även allt för många invandrare saknar arbete. Oron är befogad. Vi har inte råd att ha en massa människor i våra bidragssystem. Vi har inte råd med det ur både ett mänskligt och ur ett ekonomiskt perspektiv. Tyvärr biter sig SDs sympatisörer i svansen. Som tur är kommer inte övriga partier att samarbeta med ett parti som har tydliga rötter i nazistiska, odemokratiska och invandrarfientliga grupper. Eftersom jag tror att det är pengarna som SDanhängarna är oroliga för så biter de sig ordentligt i svansen. Turbulensen i Sveriges riksdag ger garanterat en högre ränta och det drabbar de allra flesta i ett land där de flesta är allt för belånade. Framförallt drabbar de våra arbetslösa och svaga grupper.

Jag har sagt det förr, inte minst häromdagen, nu hoppas jag att de demokratiska partierna med en varm ideologisk bas vågar ta en öppen och löpande konstruktiv debatt om invandringens utmaningar. Jag hoppas att media bidrar i detta arbete och inte bara försöker framställa alla konstruktiva förslag för ett minskat utanförskap för främlingsfientliga.

Jag har alltid valt att lyssna till alla. Även de som har idéer och bakgrunder som jag inte gillar. Det är viktigt att lyssna på alla och försöka förstå vad de säger och varför de säger som de gör. Jag tycker att det är viktigt att alla seriösa partier lyssnar på SDs budskap. Först då kan man bättre bemöta deras felaktiga utgångspunkter och först då kan man vinna de svaga personer som väljer att rösta på SD att tänka om. Det kallas debatt. Jag hoppas att inte SD kommer att påverka några omröstningar inom riket. Jag hoppas dock att hårda debatter kopplat till invandrarutmaningar och möjligheter också gör att vi snabbare hittar bra metoder för att snabbare integrera våra nya svenskar i vårt samhälle. Att vi snabbare klarar av att göra dem delaktiga i det gemensamma samhällsbyggandet. Inom Centerpartiet i Uppsala anser vi att Invånartjänst är en sådan kraftfull metod.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar