fredag 3 september 2010

Hur går valet?

Det tycks som att väldigt många aldrig sätter sig in i vad de olika partierna står för. Det tycks som att väldigt många, precis som i andra sammanhang, söker trygghet, och då upplevs det bekanta som ett säkrare val. Medias makt är över kanalen hem till invånarna och journalisternas makt över budskapsförmedlingen är av enorm betydelse. Hur går det då för C i Uppsala?

Jag har lärt känna mig själv rätt bra. Hur det än går kommer jag att tycka att det kunde ha gått lite bättre.... Det går ofta att göra det bättre. Med tanke på svekdebatten kopplat till kärnkraftfrågan och integritetsfrågan är det inte förvånande att C har problem att attrahera fler än vad vi tycks göra. Inom C behöver vi bli betydligt bättre på att ingå i ett samarbete där hjärtefrågor tvingas kompromissas bort. I vart fall måste vi bli mycket bättre på att förklara vad som hänt och varför C gjorde som vi gjorde. C är inte kärnkraftskramare! Vi är fortsatt negativa till ett energislag som inte minst lämnar farligt avfall eftersig i tusentals år. Vilket ansvarstagande för kommande generationer är det? Vi är fortsatt för den personliga integritete n och stödjer som parti inte den kompromiss som ledningen gjorde i FRA och IPRED frågorna. Ingen av frågorna och dess lösningar är frågor som skall fälla en regering MEN vi har agerat på ett sätt som inte var ok utifrån vårt handlingsprogram och våra stämmobeslut, och det straffas.

Centerpartiet i Uppsala är Uppsalas enda riktiga Uppsalaparti. Det är inte så konstigt eftersom "Nära dig" bl a innebär att Centerpartiet är för en mycket stark decentralisering. Att vi är så starkt decentraliserade och så starkt fokuserade på närutveckling borde uppskattas mer. Kanske kan jag vara ett problem i sammanhanget. Jag har stor erfarenhet av mycket. Jag har dock inte stor praktisk partipolitisk erfarenhet. Jag har väldigt snabbt hamnat i en viktig roll men jag är fortfarande rätt okänd bland väljarna. Å andra sidan var det ju knappt någon som visste vem Gunnar Hedberg var i en av alla mätningar så det kanske inte spelar en så stor roll som alla tycks tro dvs att man är ett publikt känt ansikte. 

Hur går det då för Centerpartiet i Uppsala? Med tanke på de fantastiska kandidater som vi har på vår lista är jag övertygad om att det går bra. Hur kan Uppsalas invånare missa chansen att få så många erfarna, ärliga och handlingskraftiga personer att bidra till att kommunen blir roligare, rikare och rättvisare? Jag tror att det går väldigt bra. Vad tror du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar