söndag 5 september 2010

Kvinnors ersättningar

I många år har jag hävdat att ett av de största skälen till varför kvinnor i yrken där inte lönerna är hårt reglerade har lägre ersättningar än männen är pga sämre förhandlingsvana. Nu kom det då en vetenskaplig rapport som bekräftade den bilden. Det är inte förvånande eftersom det alltid handlar om träning för att utveckla en förmåga. 

Väldigt få kvinnor har tidigare tränat på förhandlingsspelet utöver den vänskapliga förhandlingen inom en familj eller med en "bästis". I takt med att allt fler flickor deltar i lagsporter är jag övertygad om att vi kommer att få se en utveckling där kvinnor och män har mer jämställda villkor. Det går inte att skylla på männen för att en kvinna inte tar för sig mer i en förhandling. Skulle du ge någon 5.000 kr mer i månaden än vad den förhandlat fram bara för att du skulle varit beredd att gå så långt i förhandlingen? Det finns självfallet mycket duktiga förhandlare även bland dagens "äldre" kvinnor. Ofta är de illa omtyckta. Varför är det så? Den bästa jag träffat var en chefsförhandlare (jurist) för Vodaphone. Hon jobbade i ett team på två. Hon och hennes förhandlingspartner var de bästa jag någonsin mött. Jag har mött många. I Sverige har vi t ex Annika Falkengren. Hon är duktig på det sociala spelet i de "fina" rummen och hon har verkligen tagit för sig.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar