onsdag 15 september 2010

Lögner

Nu har jag deltagit i ett stort antal debatter under de senaste tre veckorna. Flera av debatterna har mycket att önska. Inte minst att jag saknar höjd i flertal av debatterna, då det bl a är allt för många som är med och skall tycka och då tiden för debatt är allt för kort. Möjligen finns inget intresse för mer djupgående debatter i Sverige. Min erfarenhet från världen säger mig att det endast är i Frankrike och Kina som stora delar av befolkningen, med intresse, följer debatter som kan vara i flera timmar. Hur tolkar man det? Jag väljer att tolka det som att stora delar av deras befolkning vill skapa sig en god kunskap om vad olika intressen tycker och varför de tycker som det gör. Jag tycker att det förhållningssättet till debatt och samhällsutveckling är positivt. Lite komiskt att frihetens land #1, Frankrike, är det ena exemplet och världens största totalitära land, Kina, är det andra expemplet. Jag hoppas att medelvägens land, Sverige, inom rimlig framtid höjer den generella debattkvaliteten. Vad tycker du?

Förutom att debatterna ofta är för ytliga måste jag uttrycka min besvikelse över att vänstern ofta far med osanningar och rena lögner. Inte minst idag kunde jag höra vänstern, upprepade gånger, påstå att Alliansen under de senaste fyra åren avvecklat 280.000 jobb inom vården! Det är bara ett idiotiskt och lögnaktigt uttalande. Jag hoppas att väljarna förstår hur oseriöst det är att så gravt fara med osanning. Jag hoppas att väljarna straffar de som far med osanning. Debatt är positivt för vår demokrati. Det är dock respektlöst att inte föra debatten utifrån fakta eller tydliga ideologiska ställningstaganden. Sluta ljug!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar