fredag 24 september 2010

Tid för eftertanke

Nu när Hollywood tar över stora delar av mitt hemområde passar jag på att åka till Stockholms skärgård med vänner för att reflektera över livet. Sedan 20 år är vi ett gäng män som träffas en gång per år och reflekterar tillsammans och dessutom roar oss. Jag kan varmt rekomendera formatet för personer som gillar att utvecklas som människa. Stora delar av upplägget är att med mycket "högt i tak" bjuda på sina känslor och upplevelser, i stort och smått, för att just försöka växa mot visdom.

Jag är med i ytterligare två liknande grupper men den här gruppen är speciell i sitt djupa format. Jag kan även rekomendera ytterligare ett format som vi har i en av de två andra grupperna. Där är inramningen för våra möten att vi lagar mat och dricker goda viner tillsammans. Även dessa möten är mycket givande och inte minst trevliga.

När slutet av våra liv är ett faktum är det trots allt bara våra relationer som spelar någon roll. Om man har förmånen att under några timmar reflektera över sitt liv och sina vägval tror jag att det är väldigt få som våndas för att de inte fick ihop några extra hundralappar eller bodde lite för trångt. I slutet av livet är det relationer under det liv som varit som upptar människors sista tankar. Tro mig. Jag har varit närvarande när många människor har haft sina sista dagar och minuter. Jag jobbade extra som extravak på Akademiska sjukhus och fick tidigt i livet ett förhållande till döden. Ta chansen att leva medans du kan! Ta chansen att bygga så goda relationer du kan med så många du kan! Då får du många stunder av lycka och du kommer att uppskatta din tid på jorden mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar