tisdag 5 oktober 2010

Andras pengar

Jag börjar tröttna på MPs eviga tjat om en massa nya spår i Uppsala. Jag börjar även tröttna på allt prat på att de är så miljövänliga och alla andra ibland bara är kloka nog att följa deras förslag. De lever på en annan planet än jag. Utopia kanske? Det som retar mig mest är att MP och dess företrädare ofta far med osanning. T ex så jobbar Alliansen med frågan om att ge signalprioritering för våra bussar. Jag törs nästan garantera att vi har det om inte allt för avlägsen framtid.

MP är precis som V experter på att göra av med andras pengar. Självklart under flaggningen att alla tjänar på det. Det känns tryggt att MP och V inte påverkar hur våra pengar används i Uppsala eller i Sverige. Det är en skrämmande tanke för mig. Kommande generationer skulle få det eländigt då. Att förorda spårvagnslösningar på det sätt som MP gör kan jag inte tolka på annat sätt än att det partiet har tvångstankar eller att dess ledande företrädare har tvångstankar om spårvagnar. Spårvagnar är tydligen synonymt med "modernisering". Själv föredrar jag ekonomiskt och miljömässigt försvarbara kollektivlösningar som är bra för hela Uppsala kommun. Buss är ett utmärkt sådant transportslag. Spår kanske kan byggas ut mellan centralen och Gränby Centrum inom kort. Om vi runt Gränby Centrum även bygger höga vackra hus och förtätar bebyggelsen på spårvägen mellan dessa platser. Fler spårlösningar behöver inte vara dumt men sättet på vilket MP driver frågan är inte att ta ansvar för vår ekonomi eller hela kommunens utveckling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar