fredag 29 oktober 2010

Är det pengar som driver politiker?

Jag har länge varit engagerad i olika ideella verksamheter. Jag tycker att det är en självklarthet att inte alltid ha utgångspunkten att allt man gör skall ge betalning. Trots allt vill jag tro att vi människor kan känna för att göra nytta utan att det alltid skall vara kopplat till betalningar. Det känns så småaktigt annars. I ljuset av korruption, mutor och gråa områden kopplat till olika ersättningar till politiker kan jag inte låta bli att än en gång göra en reflektion. Drivs många politiker av pengar? Det verkar som att allt för många gör det. Då tycker jag att de skall försöka konkurrera som företagare eller om toppjobben inom näringslivet istället. Politik skall ur mitt perspektiv handla om att brinna för en positiv samhällsutveckling för alla. Om problemet är att ersättningarna är för låga får vi minska antalet politiska representanter och istället betala bättre för de som skall ägna sin tid åt att företräda folket och inga andra. Jag blir lätt frustrerad när jag ser att det inte finns några sammanhang där politiska företrädare ställer upp ideellt. Jag är nog naiv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar