tisdag 19 oktober 2010

EU - skärpning!

EU är nödvändigt för att matcha Kina, Ryssland och USA. Så är det. Inte minst för att försöka få fram bättre åtgärder för klimatets positiva utveckling är det viktigt med ett starkt EU. Sverige är ett fjuttigt land och svenskarna är väldigt få i världen. Det blir bl a en mer konstruktiv miljödebatt om vissa partier förstår det. Å andra sidan gör de nog det och allt handlar mest om politisk retorik. Jag hoppas verkligen att jag inte blir en sådan person som inte kan se så mycket som möjligt av verkligheten och utgå ifrån det istället för att skapa världsuppfattningar som gagnar den egna agendan men som bygger på en världsbild som inte stämmer. Miljöpolitiken i Sverige låter ofta som om Sverige och dess befolkning är den stora miljöboven. Så är det inte.

I någon av dagens debattsidor skriver en FP att EU har allt för stor budget. Det slösas m a o för mycket eftersom en budget oftast används. Det glädjer mig att hon vågar ifrågasätta budgeten. Den skall alltid ifrågasättas. Inte minst vill jag hävda att ett av skälen till krisen i Spanien och på Irland är kopplade till att EU givit dessa länder allt för mycket doping i form av EU nettobidrag. Bidrag brukar inte vara en bra lösning. Allt för många gör sig beroende av dem. Jag delar debattörerens syn att EU bör beskatta t ex Sverige mycket mindre och avgränsa EUs engagemang betydligt.

Idag kan man också läsa att EU inte är så demokratiskt som jag vill att det skall vara. I Luxemburg frotteras Europas ledare men parallellt med de övriga ledarna träffas Tyskland och Frankrikes ledare och gör en överenskommelse över huvudet på övriga. Skärpning!!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar