söndag 24 oktober 2010

Kultur - vem bryr sig?

Historiens vingslag mötte mig igår kväll både utanför och inne på restaurang Villa Anna. Området runt Domkyrkan, Trefaldighetskyrkan, Universitetsaulan och Slottet är härligt bekant eftersom jag bor i närheten. Området är helt fantastiskt. Om man kan vara kär i ett område så är jag kär i centrala Uppsala : ). I synnerhet på våren, sommaren och hösten då naturens färger gör innerstaden mer levande och färgglad. Att sitta på Villa Anna och dricka champagne en lördagkväll är väl kultur eller?

Helt klart är att det finns gott om kultursnobbar i Uppsala. Jag är inte en av dem. Jag gillar att ta del av och att försöka förstå olika folkgruppers val av livsmönster som uttrycks i språk, värderingar, konst och styrsystem som skiljer sig från andra grupper. Livsmönster som överförs från medlem till medlem eller från generation till generation. Vissa kämpar med att försvara det gamla andra bejakar det nya och båda är kulturella uttryck. Av vissa beskrivs kulturen som levnadssättet inom ett specifikt samhälle, t ex i Uppsala. Om man tror på den beskrivningen kan Uppsalas kultur beskrivas i generella beteendemönster, seder, klädstil, religioner, ritualer och de normer som skapar våra moraliska synsätt och lagar. De riktigt fina beskriver ofta kultur som en universell mänsklig förmåga att klassificera och kommunicera erfarenheter symboliskt och materiellt. Tja varför inte. Oavsett vad man tycker är kultur en självklar del av alla grupper. Alla gillar olika saker. Alla människor trivs mer eller mindre bra i olika kulturer. Därför väljer vissa att sluta på en arbetsplats eller att lämna en stad då de inte tycker om den kultur som finns. Ibland tvingas grupper att ändra sin kultur eller dö. Jag minns starkt när IBMs starka kultur hade nått vägs ände. Det var inte längre möjligt för företaget att garantera livslånga anställningar och omställningen till en ny men fortsatt säljorienterad, mer tjänsteorienterad och elitistisk kultur blev tuff.

Behöver Uppsalas kollektiva kultur förändras för att vi skall bli en ledande plats även i framtiden? Behöver den ändras om vi skall kunna bli en ledande näringslivsplats? Ja, den behöver ändras. För våra kommande generationers skull måste den ändras. För att ändra något måste man ha en tydlig nulägesbeskrivning. Vilken är då Uppsals kollektiva kultur? Hur skulle du beskriva den? Svenska? Atteistiskt eller mångreligiöst? Akademiskt eller affärsmässigt eller möjligen både och? Ungdomligt eller gammalt? Snabbrörligt eller trögt? Varmt eller kallt? Nytänkande eller traditionellt? Vad tycker du att Uppsala är om du lägger ihop alla kommunens subkulturer och beskriver den övergripande kulturen genom att beskriva de gemensamma dragen?

Jag tänker, alltså finns jag. Jag tänker, alltså är jag. Jag tänker, därför tror jag. Champagne på Villa Anna med trevliga medmänniskor är nog kultur när man tänker efter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar