söndag 21 november 2010

Gröna fällor och blindspår

I dagens UNT anklagas jag och C för att vi inte är konsekventa och att vi går mot våra egna förslag om att införa billigare parkeringsavgifter för miljöbilar. Som vanligt hoppar de tillväxtfientliga och bakåtsträvande MP direkt på och hävdar att C "som vanligt" inte värnar klimatet. Jag har ingen erfarenhet av att vara i opposition. Det tycks i vart fall vara väldigt mycket lättare att göra mediala utspel och bara tycka i opposition om man följer alla utspel som löpande görs från MP med det ena tokigare än det andra. Inte minst angiverisystemet som de vill införa. Jag hoppas verkligen att jag slipper att uppleva en dag där MPs självgoda och bakåtsträvande politik får ett starkt fäste i beslutande ställning. Som tur är fortsätter MP att skriva sina förslag i vatten. Centerpartiet och Alliansens kommer att utveckla Uppsala mot en klimat och miljösmartare kommun. Jag tror många miljö och klimatengagerade som samtidigt är framåt och tillväxtpositiva kommer att gilla den klimat och miljöpolitik som Centerpartiet kommer att leda och implementera tillsammans med övriga Alliansen. Det kommer att bli ett annorlunda angreppssätt än tidigare och jag är övertygad om att det kommer att bli bättre för just vår miljö och vårt klimat. 

Nuder som ny S boss? Oavsett vem det blir så kommer ökenvandringen att vara kvar ett antal år till. Det råder ingen tvekan om att Nuder har erfarenheterna, kontakterna och listen för att kunna göra ett bra jobb. Men tills S inser att ett bra jobb innebär att partiet hittar en profil som attraherar cirka 20-25% av befolkningen (långsiktigt) så finns inte den självinsikt i partiet som behövs för att hitta rätt i den kris som S nu har. Jag missunnar inte Nuder något men jag tycker att hans konsultuppdrag med Madeleine Albright känns betydligt mer utvecklande och viktigare än att försöka bidra till att S hittar rätt formula för att bli ett stabilt 25% parti. En positivare världsutveckling är nödvändig. Konsult Nuder tror jag kan bidra i det arbetet och jag kan säkert ge lite ideellt stöd.....  Men jag tror nog att Nuder gärna ger S en chans om han får den.......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar