söndag 28 november 2010

Vänskapens fördelar

Gourmet club har träffats igen. Vi träffades hemma hos Johan i Enebyberg. Träffen startade med en gin tonic, oliver och lantchips. Som vanligt behövdes ingen sekund för att samtalen skulle dra igång. Jag och Mats var inte först på plats men vi blev sist att lämna då vi sov över hos dagens värd. Förrätten blev mycket goda musslor. Till musslorna ett väldigt gott vitt vin. Huvudrätten blev lam med en egen aromsmör och mycket fräscha grönsaker. Till lammet ett mycket gott rött vin. Efterrätten blev ädelost och choklad blandat med kaffe, konjak, calvados och även en och annan whisky. Som vanligt blev samtalen livliga och de svängde från lågt till högt. Det var vänner som träffades och vi kunde konstatera att vi närmar oss 20års jubiléum. Det är härligt att ha vänner. Det är härligt att ha människor som är en nära och som vågar och vill ge varandra råa och raka perspektiv och synpunkter. Som den enda politikern bland affärsmän fick jag många raka synpunkter och intressanta förslag.

Flera av vännerna var mycket kritiska mot Centerpartiets förmåga att sälja sin politik och skapa en tydlig och intressant image runt sitt alternativ. Det var ett mycket givande och roligt samtal. Eftersom jag själv valde Centerpartiet utifrån en strikt jämförelse mellan de politiska programmen och då jag valt att fokusera på Uppsala har jag inte tillräckligt mycket reflekterat över Centerpartiet centralt. Det är utifrån nattens samtal helt nödvändigt att jag engagerar mig i den nationella verksamheten. Det är uppenbart att den har en allt för stor betydelse även lokalt eftersom många röstar lika i de olika valen. Om C skall växa sig starkare i Uppsala blev det uppenbart att C måste lyckas mycket bättre nationellt. Om jag sammanfattar vad två av de mest engagerade männen tyckte så var det kort och gott "bli tydligare, slå sönder Stureplansbilden och attrahera storstadsmänniskor eller dö". Bara då kan även landsbygden få en kunnig och stark företrädare i våra politiska rum. Som sagt, jag hade både trevligt och det var givande. Det är kul att vara med vänner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar