onsdag 8 december 2010

Alltid den dagen då ny väg är lämplig

Det finns alltid en dag då en ny väg är lämplig. Det vet vi alla. Trots det är det långt ifrån alla som har kraften, viljan eller modet att slå in på den nya vägen av egen kraft. Mina erfarenheter säger mig att pengar är ett stort problem för många och pengar gör att många i sina liv fattar okloka beslut under den korta stund vi lever på denna jord.

När jag började jobba efter mina studier var det i princip så att personer som blev uppsagda ansågs vara värdelösa. Det var i princip bara problembarn som blev uppsagda eller som fick "sparken". På den tiden fanns inga mobiltelefoner, det fanns bara två TV-kanaler och man jobbade i bästa fall med terminaler mot en stordator med kommandon som krävde lite tekniskt intresse. Vi lever inte i den tiden längre.

Idag är det nästan så att man undrar vad som är fel på en person som inte blivit uppsagd eller fått sparken någon gång i sitt liv. Förändringstakten är mycket högre än förr. Den globla konkurrensen blir bara tuffare och tuffare. Företag och offentliga verksamheter måste ständigt ställa om och anpassa sig eller helst försöka leda utvecklingen inom sina områden. Det är en ny värld och det är en värld där man inte får tappa självförtroendet för att man blir uppsagd eller fått sparken. Bara man är en socialt kompetent person med förmåga att prestera så finns det många nya möjligheter där man kan göra stor nytta. Så är det.

Varför denna reflektion? Nyligen bestämde en vän till mig, Hans Stråberg, Electrolux VD, att dra sig tillbaks från hetluften som VD, Igår var jag och Karolina (en ny spännande bekant) på Företagarnas huvudkontor i Stockholm när Jens Spendrup annonserade att styrelsen enhälligt i samtal med Anna-Stina N (fd VD) kommit fram till att NU kräver en annan VD-profil. Idag basunerades ut att Volvos VD också skall göra något annat för alla de pengar han tjänat under åren än att vara operativ storbolags-VD. Det kommer alltid en dag när det är dags att gå en ny väg. Jag hoppas att du försöker se till så att du gör dig så självständig och medveten att du själv klarar av att bestämma när den tiden är mogen. Det är långt ifrån alla som gör det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar