måndag 13 december 2010

Pepparkaksbak och företagsförändringar

Igår hade jag det årliga pepparkaksbaket med gin & tonic. En jultradition sedan många år som jag stulit från min mentor. Han och hans familj lagade pepparkakor och drack gin & tonic när han var vd för ett svenskt företag i Iran för många år sedan. Det var svårt att få tag i glögg där...... Som vanligt blev det en trevlig eftermiddag och kväll där pepparkaksbaket blev allt kreativare i takt med att tiden gick. Jag kan varmt rekomendera fler att själa denna trevliga idé!

Förändringar, förändringar och ständiga förändringar. Visst är det roligt! Nu säljer Bengt Ågerup sitt livsverk Q-Med och får som tack för en fantastisk insats ytterligare miljarder att använda i nya projekt. Jag lyfter på hatten för en enastående insats gjord av en säregen personlighet. Personalen är självfallet orolig. På kort tid har han byggt upp ett företag som sysselsätter över 400 personer i Uppsala. Det är fantastiskt att så många fått en utvecklande och välbetald arbetsgivare inom ett framtidsområde. Jag hoppas att de som köper Q-med bygger vidare på basen av duktiga medarbetera som finns i Uppsala. Risken är stor att huvudkontoret försvinner inom några år men om de som finns där bevisar sin förträfflighet finns en chans att verksamheten kan växa ännu mer. Uppsala behöver många fler företag som växer som Q-Med gjort och vi behöver fler säregna företagare som Bengt Ågerup.

Ericsson skall inom kort välja en ny ordförande. Jag tycker att Lars Nyberg skulle vara det bästa valet. Han är en kunnig person med hårda nypor som jag tror kan bidra till att Ericssons konkurrensförmåga stärks. Hans förflutna inom databranschen och nu senast inom Telecombranschen gör honom särkskilt lämpad för uppgiften. Frågan är bara om han är någon högoddsare...... Jag tror inte det. Jag tror att han anses vara för självständig och det uppskattas säkert inte av en del av de som har röststarka aktier och som vill ha en större kontroll över bolaget än vad han skulle ge dem. Vi får se om kunskap och duglighet vinner (om han ställer upp) eller om det är gammeldags maktspel som får avgöra valet av ny ordförande. Hans Stråberg, snart före detta Electroluxchef eller Leif Johansson, snart före detta Volvochef tror jag är hetare kandidater. Ericsson är en sorglig aktie. För oss vanliga aktieägare tror jag att Nyberg kan göra störst nytta. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar