onsdag 15 december 2010

Personliga integriteten och miljöansvar

Det var mycket positivt att höra många ledande jurister och inte minst vår chef för SÄPO betona viktigen att försvara den personliga integriteten nu när regeringen än en gång skall tillämpa EU-lagstiftning som på många sätt öppnar upp för oacceptabla generella intrång på invånarnas integritet. Jag hoppas verkligen att SÄPO chefen menar vad han säger. Då blir jag glad. Jag vill inte leva i ett samhälle där storebror hela tiden följer varje steg jag gör. Jag har inget att skämmas för men det är inte ett samhälle som t ex kan försvara demokratin. I fel händer kommer dessa mycket kraftfulla verktyg att missbrukas i egna syften och inte minst kriminella hackers kommer att kunna nå liknande data som de sedan kan sprida som de önskar. Politiker på EU nivå och på Sverigenivå tycks inte förstå komplexiteten i dessa frågor när man försöker lösa dem med så "enkla" och trubbiga metoder. Varför vrids och vänds inte denna allvarliga fråga i närheten lika mycket som frågan om dubbdäcksförbud i Uppsala?

Igår ledde jag ett mycket positivt miljömöte för ett bättre klimat. Ett samarbete mellan 16 organisationer i Uppsala. Det var tydligt att dessa organisationer och dess företrädare ville bidra till en positivare miljö och klimatutveckling. Parallellt med detta möte pågår debatten om dubbdäcksförbudet på Kungsgatan. Jag börjar nästan tröttna på alla synpunkter på detta förbud eftersom en överväldigande del av debattinläggen bara ser till debattören själv och hennes möjlighet att använda dubbdäck på en gata eller ej. Huvudfrågan är hur vi förbättrar luftkvalitén i innerstaden! Kommunen har vidtagit ett försök till handling för att förbättra luftkvaliteten. Man kan tycka vad man vill om det men låt oss debattera hur man gör det istället för om jag skall få köra med dubb eller inte i Uppsala. Om vi kommer på bättre lösningar för en hälsosammare central luft är jag övertygad om att både kommunens kloka politiker och länsstyrelsens tjänstemän kommer att se positivt på det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar