söndag 19 december 2010

Spegel spegel på väggen....

Vi lever i en tid med ständig jakt på skönhet och snabba pengar. Vad är skönhet? Vad är användarvänligt? Vad är intelligens? Vad är engagemang? Jag tror t o m att det finns vetenskapligt bevisat att så kallat vackra människor har det lättare i livet än så kallat fula. Vad som är vackert definieras framförallt av media och modebranschen. Ser man ut som en toppmodell i figur och form så anses man generellt som vacker.Tänk om det var så enkelt. Världen är rätt ytlig. Trots det är de vackraste nog överlag personer som på en 10 gradig skala och utifrån många kriterier får ett genomsnitt på 7. En 7a i skönhet, en 7a i empatisk förmåga, en 7a i social förmåga, en 7a i intelligens, en 7a i handlingskraft etc. Ett genomsnitt på 7 innebär nog att man är bland de vackraste och mest omtyckta i världen. Vad tror du? Vad tror du dagens spegel skulle svara? Skulle den bara se på ytan eller väga in hela människan? Helt säkert är att en 10a som är lat och självgod inte är vackrast i världen.

Mina nyiköpta vinterstövlar är bra exempel på att skönhet inte räcker. Dom är vackra och var dyra. Tyvärr visade det sig att de var mer användarovänliga än jag trodde. Jag visste att jag var tvungen att förlora mycket tid på att sätta på och ta av mig skorna pga snörningens utformning. Det jag inte tänkte på var att klacken var blank och därmed svinhal på vintergatorna. Mina nyiköpta stövlar är ett bra exempel på hur viktigt det är att väga in många aspekter när man gör inköp/upphandlar. Det blir inte bra om man går för mycket på yta!

Två reflektioner sedan igår;

Jag åkte tunnelbana i Stockholm i morse. Tunnelbana är storstad och jag saknade tunnelbanan i Tokyo eller Paris. Det är verkligen en härlig storstadskänsla med tunnelbanor. Det skall vara tunnelbana och inte spårvägar i vårt land. Spårvägar går ju där det snöar och vi klarar ju inte av snö på våra spår...... Fördelarna med tunnelbana är många. Frågan är bara när Uppsala har råd att bli en riktig storstad? Om vi börjar spara nu så kan generationen efter mig säkert bygga någon linje under jord.....

När jag bodde i Tokyo mötte man alltid massor av människor i vagnarna i tunnelbanan som var djupt försjungna i sina mobiltelefoner där de surfade på nätet. Det var tidigt på 2000-talet. Nu är det på samma sätt i Sthlm. Det var en intressant observation.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar