torsdag 13 januari 2011

Delningar som väg ur konflikter

Jag minns en solig vår/sommardag när jag satte mig på en parkbänk utanför Bukowskis i Stockholm. Efter ett tag kom en bekant person och satte sig bredvid mig och talade frenetiskt på telefon och antecknade på ett sätt som var intressant. Det var sträck åt alla håll och kanter och jag kunde inte förstå hur det kunde säga något. Personen i fråga var Jan Elisasson. Han var i allra högsta grad involverad i Darfureländet. Vi talade en stund och han beskrev att det var just den konflikten han gjorde anteckningar om på sitt papper. Helt klart är att hans anteckningar inte behöver innebära en säkerhetsfara om han tappar dem. Jag tror att han har ett kodspråk som bara han förstår.

Om jag förstår rätt delas nu Sudan upp i två länder. Efter en massa diplomati, krig och elände tycks det vara nästa steg för att om möjligt ge folket rimligare levnadsvillkor. Jag hoppas att det lyckas. Jag hoppas att en uppdelning av olika intressen i vart fall kan ge folket en livssitution som inte präglas av krig, krig, krig och ständig fattigdom. Jag tycker att det är bra att detta försök att skapa ett lugn genomförs. Jag undrar dock varför det inte används oftare. Vad tror du? Om världssamfundet och länder själva skulle öppna upp för delningar av länder, skulle vi öppna pandoras box och få massor av nya länder som växer fram? Varför skulle det vara farligt? Varför måste allt som varit alltid försvaras? Varför kan inte mindre enheter vara bättre? I synnerhet om man tillhör ett paraply som t ex USA eller EU?


Idag läste jag en intressant artikel i UNT om överviktiga barn. I artikeln framgår att antalet överviktiga barn har ökat kraftigt de senaste åren. Artikeln säger också att hela 80% av dem som är överviktiga i sex/sju års åldern är det fortfarande när de når den senare delen av tonåren. Därför måste man ta problemet på större allvar och hitta former för att angripa problemet så tidigt som möjligt. Artikeln verkar kopplad till initiativet www.mulligabarn.se. De anordnar enligt artikeln en föreläsning om problemet på Scandic hotel Nord den 19/1. Jag skall försöka planera om och delta på denna föreläsning och eventuella debatt. Jag brinner för att alla våra barn och unga skall få bästa möjliga start i livet. Det är viktigt att stötta dessa barn tidigt för att försöka ge dem ett individanpassat stöd som förhoppningsvis hjälper dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar