söndag 16 januari 2011

Kris eller nödvändig tidpunkt för reflektion

Peter Wolodarski är ofta väldigt duktig tycker jag. Han är politisk redaktör på DN. Dagens ledare är ett exempel på hans bra sätt att formulera sig och inte minst att han förr eller senare är bra på att reflektera över besvärliga saker. Visserligen har han betalt för att göra just det men det innebär ju inte att man klarar av uppdraget bra. Jag tar mig friheten att förenkla hans ledare. Hans reflektion är att Kina, och Asien i övrigt, nu kör ifrån västvärlden. En västvärld som har stagnerat.

Det auktoritära Kina levererar massor av invånare som är duktiga i matematik och naturvetenskapliga ämnen. Kina är minst påväg mot den ledande världsplats som de hade innan de senaste 500 år som dominerats av västmänniskan/Europeer. Det som tycks ha väckt Wolodarskis intresse för frågan var en artikel skriven av Amy Chua med titeln "Därför är kinesiska mammor överlägsna" samt Niall Furgeson (ekonomisk historiker i världsklass) anförande i Stockholm i fredags.

Du som följer min blogg vet att jag återkommit många gånger till den förändring i världsordningen som sker och framförallt tankar runt Kinas framtida betydelse. Det är fantastiskt att många hundra miljoner kineser gått från fattigdom till ett betydligt bättre livstillstånd. Jag har flera mycket trevliga och energiska kinesiska vänner. Jag har varit många gånger i Kina. Om du vill förstå delar av de krafter som nu verkar i Kina kan jag tipsa om att det kan vara värdefullt att läsa på lite om grunderna i Konfucianismen. Precis som Mohammad och Jesus fortfarande spelar en stor roll i samhällen som har dem som viktiga livsvägledare har många kineser sin vägledare i Konfucius.

En reflektion är att om man inte har en chans i ett spel, då måste man ändra spelreglerna. Om Västvärlden inte skall bli totalt överkörda av Kina framöver så måste vi utveckla vårt mångfaldssamhälle till nästa dimension. Vi förstärker och förbättrar mångfaldssamhället, något som vi redan är bra på. Att skapa ett väl fungerande mångfaldssamhälle är inte enkelt och kan inte snabbt kopieras. Är det en möjlig positiv väg? Jag tror det MEN glöm inte att Indien också ligger i Asien. Även Indien har en historiskt mycket större plats i världen som de vill tillbaks till. Indien, i motsats till Kina, är väldigt mångfaldsorienterat. Indien har under sina bästa utvecklingstider just varit mycket toleranta för olikheter/mångfald. Vad tror du att Europa och Sverige måste göra för att klara konkurrensen med de mycket starka krafter som fort växer fram i Asien?

Hur ser du på västvärldens situation nu? Har vi en enorm kris eller är det en tidpunkt som bjuder på bra jordmån för reflektion och nytänkande som sedan leder mot nya samhällsframgångar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar