måndag 21 februari 2011

Dagens barnprogram

Dagens barnprogram
Det är enkelt uttryckt väldigt kul och givande att titta på många av de barnprogram som idag skapas. Det gäller både de som är producerade i Sverige och i övriga västvärlden. De allra flesta verkar ha lärt sig av Disney och gör produktioner som både attraherar barn och som känns värdefulla även för en vuxen. Väldigt ofta innehåller programmen humor. Dagens barnprogram och alla de positiva dataprogram som våra barn idag kan leka med, som en del i sitt lärande, är jag säker på kommer att göra våra barn och unga till mycket mer utvecklade medborgare än vad vi äldre är. Om vi dessutom lär våra barn och unga att alltid vara källkritiska, då ser framtiden ljus ut. Jag kan varmt rekomendera att du tittar på Bollibompa några gånger de kommande veckorna så får du själv bilda dig en uppfattning om barnprogrammens kvalitet. Gör det även om du inte har barn som regelbundet tar del av programmen. Om inget annat kommer du sannolikt att bjudas på många härliga skratt. Tror du att barnprogram har en stor betydelse för hur våra samhällen utvecklas?


Allt färre som skall försörja allt fler
I dagens DN var det en givande debattartikel med rubriken "Framtidens välfärd en stor börda för 200 kommuner" skriven av Jens Magnusson, välfärdsstrateg på SEB. Inte minst i ljuset av lite av det jag skrev om i mitt blogginlägg igår är artikeln viktig och utmaningen kräver mer politiskt arbete för att hitta vägar som kan möta problemet.
http://www.dn.se/debatt/framtidens-valfard-en-stor-borda-for-200-kommuner

2 kommentarer:

  1. Hej Stefan,

    Jag har precis läst några av dina inlägg och de efterföljande kommentarerna. Även jag vill således förmedla min åsikt om hela den här karusellen. Jag tycker du gör ett bra jobb och hoppas att du står på dig mot alla dessa bittra människor.

    Hälsningar
    Douglas

    SvaraRadera
  2. Tack Douglas! Ditt stöd värmer. Ju fler vi blir som hjälps åt att se problem och jobbar med att finna positiva vägar att åtgärda dem, ju bättre samhälle får vi alla leva i.

    Som tur är får jag många uppmuntrande mejl och sms från många människor i vårt land. När jag följer olika trådar på nätet och följer media kan jag lätt få känslan att alla positiva kommentarer censureras bort.

    En av de saker jag lärt mig inom politiken är att de som är motståndare till något och som är bittra de är mycket aktivare än de som håller med eller som kort och gott är nöjda med sin tillvaro.

    Än en gång tack för dina värmande ord!

    SvaraRadera