söndag 27 februari 2011

Sant eller falskt?

Lögn, förbannad lögn och statistik
Det finns som bekant "lögn, förbannad lögn och statistik.....". Det var det första vi fick lära oss när jag tog mina första akademiska poäng i statistik. Det var väldigt värdefull kunskap. Det går att preentera data på många olika sätt och det råder ingen tvekan om att kreativiteten är stor för att olika lobbyintressen skall få datat att säga det man själv vill beskriva som sanningen/verkligheten. Den insikten kombinerad med att man alltid är källkritisk ökar chansen ordentligt att man uppfattar det som händer runt oss på ett så korrekt sätt som möjligt.


Socialförsäkringssystemet och försäkringskassan
Hur sjuka är svenskarna? Vad beror det på att svenskarna blivit så mycket friskare de senaste åren? Är våra kollektiva försäkringssystem tänkta att vara livslånga stöd eller tillfälliga? Hur sjukt är vårt sjukförsäkringssystem? Vad innebär det när staten utförsäkrar och kommunerna får ta över i form av försörjningsstöd? Vad händer med de personer som "faller mellan stolarna" i dessa system och dess praktiska tillämpning av enskilda tjänstemän runt om i vårt land? Vad är sant och vad är falskt i allt som sägs och skrivs runt våra allmäna försäkringssystem?

Vad jag vet är sant är att svenska staten och många arbetsgivare tjänat massor av pengar på att sjukfrånvaron drastiskt minskat de senaste åren. Det är positivt! Jag undrar dock hur rikspolitikerna, med fokus på dessa frågor, kan se till så att inte staten sparar en massa pengar samtidigt som kommunerna drabbas hårt med ett allt större behov av försörjningsstöd? Kommer riksdagen att ge utökade kommunbidrag för att hantera detta framöver? Dessa svåra frågor tycker jag är utmärkta exempel på att politiker också måste ha åsikter om "hur" och inte bara om "vad". Jag kanske är naiv men jag inbillar mig att ansvarsfulla politiker tänker utifrån hela samhället. Det är nödvändigt att ta ett helhetsperspektiv när man jobbar med så komplexa frågor som våra allmänna försäkringssystem och enskilda människors rätt till ett rimligt stöd i svåra stunder. Ingen av oss är immun mot att någon gång i livet hamna snett, och då vill vi gärna att andra ger ett bra stöd i en svår tid.


Alla människor är olika och befinner sig i olika livssituationer. Olika människor är olika duktiga på att teckna försäkringar som skyddar oss bättre när krisen "knackar på dörren". Inte minst när man går igenom några grannar i en fastighet får man klart för sig att vi är olika och har olika behov.
http://www.youtube.com/watch?v=nxpl9NJu7Os

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar