söndag 13 mars 2011

Kontraster

Kontraster
Stundtals är kontrasterna stora i våra liv. Det fruktansvärda som hänt och händer i Japan blir en skarp kontrast till mycket trevligt 40-årskalas. Skillnaderna är svindlande mellan att vara på fest bland människor som har trevligt och som äter gott och alla de människor som drabbats och drabbas av jordbävningar, tsunamis och härdsmältor i kärnkraftverk. Eftersom jag fortfarande har bekanta som är saknade, och eftersom jag känner många som kommer att drabbas hårt om kärnkraftsverkens haverier blir omfattande, är det omöjligt för mig att ha riktigt roligt just nu.


Nära berör
Allt blir alltid så mycket mer på allvar när man är direkt berörd av något som händer. Jag engagerade mig mycket för att stötta alla de miljoner som nyligen drabbades av översvämningarna i Pakistan. Trots den mycket stora katastrof som det var/är fick jag aldrig i närheten av de starka känslor som jag nu känner för det som händer i Japan. Självklart har det att göra med att jag har varit väldigt mycket i Japan och att jag känner många människor som lever där. Jag försöker hjälpa till så mycket jag kan från Sverige men, som vanligt, är budskapet från mina japanska vänner att de uppskattar viljan att hjälpa till men att de klarar sig själva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar