måndag 14 mars 2011

Stress

Negativ stress
Livspusslet kan verkligen bjuda på stunder av negativ stress. Ibland kan det bli lite för mycket. När man har mycket och krävande utmaningar, i många sammanhang samtidigt, och på toppen av det får med sjukdomar i bilden, då blir det lätt lite stressigt. Det är inte kul när det blir lite för mycket. För mig kliar det i kroppen och jag blir lätt kort i tonen. Hur blir du när du hamnar i situationer med mycket negativ stress? Som tur är känns det som att sjukdomen, som tar bort de små tidsmarginaler jag har, inom kort är historia.


Positiv stress
Normalt tycker jag inte att stress är något negativt. För mig är det en extra krydda att ha mycket att göra. Hur är det för dig? Det sägs att det t o m är bra med positiv stress då det utsöndrar ämnen i våra kroppar som stimulerar till bättre förmåga. Visst är det imponerande hur våra kroppar fungerar. Våra kroppar är verkligen intressanta som metaforer för de allra flesta system i världen. Vi behöver m a o inte gå längre än till oss själva för att förstå vad som krävs för att ett system skall fungera bra eller dåligt. Trots att det är så "enkelt", varför är det så få som verkar utifrån det perspektivet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar