tisdag 12 april 2011

Beteendeförändringar

Komplext
Det är riktigt intressant och faktiskt roligt med den komplexitet som finns kopplat till trafiklösningar i samhället. Det kan tyckas enkelt att bestämma om vägar och torg men när alla intressen och trafikslag skall vägas in, och dessutom tillgänglighetsbalanseras, då blir det roligt komplext. Jag kan konstatera att mina enkla synpunkter tidigare verkligen var enkla eftersom jag inte satte min in i de beslutsunderlag som politiken ständigt tvingas ta ställning till och där man måste väga alla perspektiv mot varandra.

P-platser
Varför har vi P-platser? Ett enkelt svar är att vi behöver ett ordnat sätt att parkera våra bilar på. Det är självfallet ett perspektiv på frågan. En ytterligare och viktig aspekt är att balansera utbud mot den eftrfrågan som finns av parkeringar genom en smart P-avgiftslösning. Det är många färre p-platser i alla storstäder, i de centrala delarna, än vad som i var stund efterfrågas. Därför jobbar alla städer med olika priszoner, anläggande av infartsparkeringar och inte minst med att skapa maximalt utnyttjande av parkeringsgarage för att göra gatorummet så tillgängligt som möjligt. Många tror att handlarna i city tycker illa om avgifter på parkeringsplatser. Sanningen är en annan. Om jag har en affär vill jag att kunder inom rimlig tid skall hitta en plats att parkera på. Då kan inte p-avgiften vara på en nivå som gör att många långtidsparkerar på platser som är till för korttidsparkering. Vem gillar avgiftshöjningar? Inte jag. Gillar du avgiftshöjningar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar