onsdag 27 april 2011

Sänk ersättningarna

Sänk styrelsernas och ledningarnas ersättningar
Idag hände det igen! Trots fantastiskt vackert väder och ingen snö så fick spårsystemet tekniska fel så tåget blev stående i Märsta. Jag gick ut till platsen där bussar skulle köra oss till Stockholm. Efter tio minuter fick jag nog och åkte med samma tåg tillbaks till Uppsala. Jag missade ett viktigt möte i Sthlm. Vem på SJ och Trafikverket tar kostnaden för mitt missade möte? Jag är less på resonemang om "andras fel". Det är styrelsen och ledningen som är ansvarig och som måste hållas ansvariga! Det är inte rimligt med de höga arvoden som utgår till styrelser och ledningar i stora bolag om de inte får ta ansvar när de uppenbarligen inte sköter sitt uppdrag. Ersättningarna till SJ och Trafikverkets styrelser och ledningar bör drastiskt sänkas. Finansdepartementet får själva bemanna styrelserna tills de svarat för att problemen är åtgärdade! Jag vet inte hur ett justitieråd arbetar. Jag vet dock att Göran Lambertz också var på det tåg som inte kom fram. Tänk om högsta domstolen hade ett viktigt mål som han skulle delta i! Om inte min och andras tid är värdefull för SJ och Trafikverket, då kanske Lambertz kan kompenseras! Det är pinsamt att vara svensk när vår infrastruktur fungerar så dåligt som den gör!

2 kommentarer:

  1. Det är svårt att köra pålitligt och säkert på en väg som är undermåligt underhållen. Ansvaret för kaoset är 20 års vanskötsel av spåren av såväl denna som tidigare regeringar. Vill du göra en skillnad så försök få regeringen att höja anslagen mer, och inte bara återställa den nivå de tidigare sänkt.

    SvaraRadera
  2. Jag delar din syn och tycker att investeringstakten skall öka. Det är att ta ansvar även för att kommande generationer skall få det bra.

    SvaraRadera