fredag 22 april 2011

Unga arga män med låg empati

Förebyggande arbete viktigt


Jag har talat om unga arga män tidigare. Jag har flera gånger nämnt att det är klokt för en makt att förebygga så att unga män inte blir arga. Unga arga män har inte bara, med stor regelbundenhet, fått regimer att falla. Unga arga män med låg empatisk förmåga kan också, enligt flera vetenskapliga studier, kraftigt minska ett samhälles förmåga att ta till sig kunskap. Kunskap och ambitiöst arbete är källan till välstånd. Det är centralt för ett samhälle som vill lyckas att förebygga så att vi undviker arga unga män med låg empatisk förmåga. Enligt en intressant kolumn av Hans Bergström, fd chefsredaktör på DN, står unga arga pojkar och män, med låg empatisk förmåga, i vägen för lärandet.






Pedagogiken avgörande men vi använder inte den bästa pedagogiken i Sverige


Hans Bergström sågar Jan Björklund och Folkpartiets skollinje. Sågningen bygger på svensk oförmåga att ta till sig internationellt känd vetenskap om pedagogik som fungerar. Jan Björklund och Skolverket tror att en återgång till den gamla skolan är lösningen. I grunden måste pedagogiken runt lärande utvecklas till något betydligt bättre än idag. Pedagogiken är avgörande men om svensk skola idag använder en mycket sämre pedagogik än vad internationellt ledande forskning pekar mot, då måste reformarbetet av skolan i grunden även ifrågasätta pedagogiken. Om det är som Bergström skriver är det beklagligt och då får vi inom Centerpartiet ligga på så att det blir en positivare riktning.




Snabba lösningar för en skola i världsklass


Hur svårt kan det vara att få en betydligt bättre utbildningskvalitet och kunnigare elever? Om du fick bestämma själv, vad skulle du fokusera på för att förbättra skolans resultat? Som jag ser det idag så tycker jag det är ett rätt enkelt recept;


- Ställ mycket högre kunskaps och erfarenhetskrav på skolledningar


- Inför en pedagogik som bygger på internationell spetsforskning gjord av bl a Diederik Stapel och Siegwart Lindenberg. Empiriskt grundad forskning från framstående socialpsykologer, hjärn och lärarforskare talar tydligt om att dagens pedagogik inte är tillräckligt bra!


- Inför ett kraftfullt och rimligt rättvist lärarutvärderingssystem som gör att lärarnas löner kraftigt kan differentieras. En lärare som bevisligen får sina elever att lära sig väldigt mycket skall få en betydligt bättre löneutveckling än den som inte lyckas med det. Det går att utveckla ett system som tar hänsyn till elevernas olika utgångspunkter!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar