måndag 25 april 2011

Vackert men skitigt

En av världens vackraste stadsmiljöer
Jag har haft förmånen att besöka många platser runt om på vår underbara planet. Det finns många vackra platser. De allra flesta av oss människor ser särskilt vackra saker på de platser som vi själva kommer ifrån. Jag är inget undantag. Uppsalas centrala delar är även ur ett objektivt perspektiv väldigt vackert. Särskilt under en helg som denna då grönskan bryter fram från de träd och buskar som länge varit kalla och nakna. Uppsalas centrala delar är väldigt vackra. Stadsträdgården, Fyrisån, Svandammen, Slottet, botaniska trädgården, Engelska parken, Carolina, Helga Trefaldighet, Domkyrkan, Gustavianum och Saluhallen med en vacker inramning. 

Ouppfostrade
Som ofta under helgerna gick jag ut tidigt och besökte bl a Stadsträdgården. Trädgården är en oas för många Uppsalabor, framförallt för oss som bor centralt och för de som av olika skäl är på Akademiska sjukhuset. Inte minst är det många barn och barnfamiljer som besöker den trevliga lekpark som finns där. Samma park är favoritplats för festande ungdomar. När vädret är så fantastiskt som det varit under påskhelgen så blir det särskilt mycket festande i parken. Tyvärr verkar det finnas för många av dessa festande ungdomar som är ouppfostrade och destruktiva. När jag kom till lekparken i morse var den väldigt skitig och flera av soptunnorna hade sparkats omkull. Två stora spyor låg också där barnen gärna vill leka. Varför beter sig människor på det sättet? Är det kanske de arga unga männen som är i farten igen? Till vem skickar jag fakturan över att min morgonupplevelse inte blev så positiv som jag önskat och för den halvtimme som det tog mig att plocka upp soptunnor och utspritt skräp i lekparken? Fakturan är hög! Mycket högre än den p-bot jag fick utanför UTK-hallen igår! Vad tycker du vi skall göra med dessa personer som förstör och skitar ner våra gemensamma platser? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar