onsdag 25 maj 2011

Skola i världsklass

Inte så dålig
På måndag har vi skoldebatt i Uppsala. Det är en mycket viktig debatt då ämnet handlar om samhällets gemensamma förmåga att ge våra barn och unga bästa möjliga start i livet. Det handlar också om samhällets gemensamma investering för att framtiden för oss alla skall bli så positiv som möjligt. 

I debatten målas ofta skolan i mörka färger. Jag vill hävda att det inte stämmer. I huvudsak är den svenska skolan väldigt bra. Vi måste sluta att endast beskriva skolan i mörka färger. Den beskrivningen bidrar till att sänka statusen inom yrken som är kopplade till vår barnomsorg och våra skolor. Debatten måste bli mer saklig och mindre övergripande. I jämförelse med Finland, som ofta framförs som bäst i världen på att utbilda kunniga barn och unga, tjänar t ex lärarna inte mer än i Sverige (ingångslönen men slutlönen skiljer sig något). Trots det har lärarna en mycket hög status i Finland. I Finland har lärarna mer frihet och regleras mycket mindre än i Sverige. Kan det möjligen bidra till att statusen är högre och att eleverna utvecklas bättre? I Finland använder de tydligen inte nationella prov i närheten så mycket som vi gör i Sverige och så vidare. Ledande politiker och media måste också lyfta fram allt positivt som dagens skola och dagens undervisning representerar. 

Jag har förmånen att följa ett exempel på gymnasieutbildning väldigt nära. Jag kan, utan tvekan, konstatera att lärarna på skolan håller en mycket hög nivå. Jag kan konstatera att den pedagogiska verksamheten inkluderar mycket läxläsning. Jag kan konstatera att uppföljningen på i vart fall högstadiet, med föräldrarna, är betydligt bredare och mer omfattande än när jag gick i skolan. Jag kan också konstatera att det min son lär sig på sin gymnasielinje är betydligt mer och krävande än när jag gick en motsvarande utbildning. Det finns problem. Låt oss fokusera på problemen och inte på att generalisera. Då kan skolan göra ett ännu bättre jobb även för de barn och unga som av olika skäl har sämre förutsättningar än andra att få bästa möjliga start i livet. Hur svårt kan det vara? Jag tror att Sverige rätt snabbt kan få en skola i världsklass. En förutsättning för det i Uppsala är att mer av skolans tilldelade resurser går till den pedagogiska verksamheten och inte till hyreskostnader!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar